Digital Media Finland

Virpi Martikainen 30.9.2016 07:45

Muuta ensin ajattelua, digiboostaa sitten

Parhainkaan digiosaaja ei pelasta yritystä, joka ei ole itse halukas virittäytymään oikealle muutoksen taajuudelle.

Vuoden 2016 Digibarometri paljastaa suomalaisyritysten digitalisoitumisen olevan jokseenkin ulkokultaista. Mahdollisuuksista ei vieläkään osata tehdä uutta liiketoimintaa.

Erityisesti soveltavaa osaamista puuttuu. Osaamisaukon paikkaamiseen on Innovaatiorahoituskeskus Tekesillä ollut käynnissä Digiboosti-rahoituskampanja, joka tarjoaa tukea digiosaajan palkkaamiseen.

Tällainen kädenojennus toimii, jos yrityksellä on strateginen valmius vastaanottaa uutta ymmärrystä ja osaamista.

Liian usein liiketoiminnan digitalisoinnissa yritetään mennä sieltä missä aita on matalin. Esimerkiksi traktorin varaosakauppias perustaa verkkokaupan pysyäkseen ajan hermolla ja hakeakseen kasvua liiketoiminnalle. Sehän hoituu kun hankkii verkkokauppajärjestelmän ja laittaa tuotteet sinne myyntiin. Järjestelmä hoitaa automaagisesti loput.

Jotain menee kuitenkin pieleen ja verkkokauppa ei tuokaan toivottua lisämyyntiä. Lopputuloksena on digiturhauma ja väärät johtopäätökset.

Uusien teknologioiden tuomista mahdollisuuksista on helppo viehättyä, mutta oikopolkua kasvuun ne eivät tuo. Ennen verkkokauppajärjestelmän hankkimista on mietittävä uudet liiketoiminta- ja ansaintamallit sekä järjestettävä prosessit uudelleen. Tärkeintä on kuitenkin antaa ja ottaa aikaa ajattelutavan muutokselle.

Parhainkaan digiosaaja ei pelasta yritystä, joka ei ole itse halukas virittäytymään digitalisoituneen maailman vaatimalle muutoksen taajuudelle.

On tietysti mahdollista ja sallittua valita strategia, jonka tarkoitus on tehdä liiketoimintaa entiseen malliin niin pitkälle kuin se kantaa. Valitettavasti nämä valinnat harvoin ovat tietoisia ja strategian seuraukset tulevat vielä yllättämään kyseiset yritykset.

Kasvu vaatii muutosta ja muutoksen toteuttaminen uudenlaista strategista ajattelua. Kun strategia on kirkas, voidaan siirtyä oikean osaamisen ja oikeiden teknisten ratkaisujen valintaan.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö