Digital Media Finland

Timo Argillander 14.4.2017 09:19

Suomi-tv nousuun!

Timo Argillander

Tv-tuotantoala voisi ottaa oppia pelialasta.

Tv-ohjelmien ostajat ja myyjät kokoontuivat viime viikolla Cannesiin jokakeväiseen MipTV-tapahtumaan. Television katselu on muutoksessa internet-tv-palveluiden käytön kasvaessa, mutta ihmisten mielenkiinto televisiosisältöihin on ja pysyy laitteista ja lähetystavoista riippumatta. Netflix, Amazon sekä tv-yhtiöiden ja operaattorien on demand –palvelut ovat lisänneet tv-sisältöjen kysyntää ja samalla panostukset laatusisältöön ovat kasvaneet.

Television sisältöbisnes muuttuu koko ajan kansainvälisemmäksi. Esimerkiksi Netflixin mukaan puolet palvelussa tarjottavien eurooppalaisten sisältöjen katselusta tulee Euroopan ulkopuolelta. Turkki on noussut nopeasti yhdeksi kansainvälisesti kiinnostavimmista tv-sisältötuotannon maista.

Suomessa – kuten monessa muussakin Euroopan maassa – tv-tuotantoalan ongelmana on alihankinnan tapainen liiketoimintamalli, joka perustuu tuotantoprojektien toteuttamiseen tv-kanavien tilauksesta. Tällaisessa projektimallissa tavoite on tuotannon tehokkuudessa ja projektin myynnissä. Sisältöä voisi myydä myös kansainvälisesti, mutta projektimallissa yhtiöiden fokus kohdistuu seuraavien projektien kehittämiseen olemassa olevien oikeuksien kansainvälisen myynnin sijaan. Ja kun tuotannot suunnitellaan tilaavien kanavien tarpeisiin, yhtiöillä ei ole välitöntä motiivia tai nälkää panostaa ohjelmien kansainväliseen potentiaaliin.

Tv-tuotantoala voisi ottaa oppia pelialasta. Menestyvät suomalaiset peliyhtiöt tähtäävät aina suoraan kansainvälisille markkinoille. Yhä useampi peliyhtiö myös julkaisee pelinsä itse ilman julkaisijoiden tarjoamaa ennakkomaksua, mikä mahdollistaa näin syntyvän taloudellisen riskin vastapainona mahdollisuudet hyvään tuottoon.

Ei ole kuitenkaan olemassa mitään syytä, miksei Suomi voisi menestyä tv-tuotantomaana. Monia hyviä merkkejä onkin ilmassa, kuten esimerkiksi MipTV:ssä hyvin esillä olleet Tilt ja uusi Muumi-animaatio sekä Sorjonen-rikossarjan kansainvälinen myyntimenestys Netflixiin ja monille isoille tv-jakelijoille. Vuoden alusta voimaan tullut av-tuotantokannustin lisää omalta osaltaan Suomen kilpailukykyä tv-tuotannoissa.

Kansainväliseksi muuttuva markkina, hyvien onnistumisien näyttämä esimerkki ja suomalaisista yhtiöistä löytyvä kovatasoinen osaaminen antavat joka tapauksessa syyn odottaa valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle tv-alalle.

Timo Argillander toimii sijoittajana IPR.VC:ssä ja neuvonantajana Digital Media Finlandissa. IPR.VC on sijoittajana Sorjonen-sarjassa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö