Messukeskuksessa kuhisi. Ensimmäisten ideoiden konferenssi oli houkutellut paikalle suuren joukon luovien alojen ammattilaisia. Päivän aikana esiteltäisiin koko tukku ideoita, jotka olivat pulpahtaneet mieleen saman tien, ja jotka asiakas oli ostanut sen kummemmin kyseenalaistamatta.

Aluksi esiintyivät ensimmäisten ideoiden mestarit, mainostoimistojen suunnittelijat. Liikkeelle lähdettiin konsepteista.

"Meillä on tässä esimerkkinä kevyttuotteet, ja suorastaan nerokkaana oivalluksena on, että koska ne tuotteet ovat niin kevyitä, niin niiden käyttäjät nousevat ilmaan! Tätä on sovellettu menestyksekkäästi kevytjuustoille, kevytsiidereille, kevytlevitteille ja alle viiden kilon kahvakuulille. Tämän konseptin jalkauttamisessa vain taivas on rajana."

Kokousväki myhäili: todella toimiva ensimmäinen idea, jota voi kustannustehokkaasti skaalata eri tuoteryhmiin.

Seuraavaksi lavalle astelivat copywriterit esittelemään nopeasti mieleen juolahtaneita sanaleikkejä sekä sloganeiksi ja otsikoiksi sopivia kaksoismerkityksiä.

Lista oli pitkä. Kaikille teille mihin tahansa ajoneuvoihin liittyvään, lukemattomat maailmat mihin tahansa kirjoihin tai lukemiseen liittyvään, pieni-suuri sanapari mille tahansa pienikokoiselle tuotteelle jolla on suuri vaikutus. Kaikille toimialoille sopiva vähemmän on enemmän sekä klassikko tulevaisuuden ratkaisuja jo tänään.

Salista kuului hyväksyvää muminaa. Vankka perussuoritus, josta on hyvä jatkaa kohti toisteista leipätekstiä.

Art Directorit saapuivat esittelemään ikivihreän – idean, joka pulpahtaa mieleen heti ensimmäisen asiakastapaamisen kahvitteluvaiheessa. Koska tuotteet tai palvelut tekevät yleensä elämän sujuvammaksi, niin näytetään jotain todella vaivalloista ja kerrotaan että on olemassa helpompikin tapa. Leiskoissa näkyi hipsterimetsuri sahaamassa jättimäistä punapuuta linkkuveitsellä ja tulva-alueen uhri äyskäröimässä vettä teelusikalla.

"Tämä on todella hyvä, koska olen nähnyt sen niin monesti aiemminkin", konferenssin puheenjohtaja kiteytti yleisön ajatukset.

Tuli brändisuunnittelijoiden ja yritysstrategien vuoro. He esittelivät positioinnin, jossa B2B-palveluita myyvä yritys kertoo olevansa olemassa siksi, että heidän asiakkaansa voisivat keskittyä varsinaiseen ydintoimintaansa. Että kun me hoidamme tämän oman osamme niin sinä, rakas asiakas, voit huoletta keskittyä omaan bisnekseesi. Kaikki viestintätoimistot, ICT-yritykset, lakitoimistot, logistiikkayritykset, kalustetoimittajat ja muut B2B-palveluiden tarjoajat nousivat seisomaan ja huusivat yhteen ääneen: Juuri noin olemme sen itsekin ajatelleet!

Seuraavaksi kuultiin kaksi tapaustutkimusta journalismin ja politiikan maailmasta. Taloustoimittajat esittelivät casen Metso n tuloksen raportoinnista.

"Metsohan on paitsi teknologiayritys myös kanalintu! Kun tulos on huono, se voi otsikossa räpiköidä. Kun tulos paranee, se nousee siivilleen. Suhdanteen huipulla se suorastaan liitää. Bonuksena yritysostoissa ja ostospekulaatioissa Metso voi olla soitimella."

Väsymys alkoi jo painaa kokousväkeä, kun lavalle asteli vasemmistopuolueen puheenjohtaja. Hän lupasi pitää esityksensä lyhyenä. "Aina kun pitää rahoittaa erilaisia asioita, ensimmäinen, toinen ja kolmas ideamme on korottaa veroja", hän virkkoi, kiitti sekä yleisöä että äänestäjiä ja sulautui tapettiin.

Lopuksi vuoron sai ensimmäistä kertaa tapahtuman historiassa ulkopuolinen keynote-puhuja, useaan otteeseen maailman innovatiivisimmaksi yritykseksi valitun designtoimisto IDEO n toimitusjohtaja Tim Brown. Häntä oli ehdottanut puhujaksi tapahtuman työharjoittelija, ja vaikka idea ei ollutkaan järjestäjien oma, he päättivät yllättäen siihen suostua.

Tim Brown kertoi, että IDEOssa ensimmäisen ideointisession tavoitteena on tuottaa tunnissa sata erilaista ideaa.

Konferenssin järjestäjät katsoivat hämmästyneinä toisiaan. Mikä tämä ulkomaanpelle oikein luulee olevansa? Millä oikeudella hän tulee tänne sotkemaan meidän brainstorming-rutiinejamme?

Tunnelma oli auttamattomasti pilalla, baarikin aukesi vasta vartin päästä. Yhdessä tuumin todettiin, että ulkopuolisen ajattelun tuominen konferenssiin oli harvinaisen huono idea.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.