Se on ohi, 2000-luvun suurin, kallein ja puhutuin tv-sarja, HBO:n fantasiadraama Game of Thrones.

Vaikka viimeiset tuotantokaudet olivat tasoltaan epätasaisia, huippusuosittu sarja oli todiste siitä, että näinä polarisoitumisen aikoinakin on asioita, jotka yhdistävät ihmisiä ikään, kansallisuuteen ja poliittiseen kantaan katsomatta.

Game of Thronesista puhuttiin lounaspöydissä, somessa ja illanistujaisissa. Sen jokainen jakso ruodittiin pohjamutia myöten maan suurimmassa sanomalehdessä.

Sarjan herättämiä valtavia intohimoja kuvaa se, että eräs pettynyt fani on tehnyt verkkoadressin, jossa vaaditaan viimeisen tuotantokauden filmaamista kokonaan uusiksi. Adressin on allekirjoittanut jo yli miljoona ihmistä.

Tällainen omistautuva fanikulttuuri luonnollisesti kiinnostaa mainostajia. Sarjan maineella onkin myyty esimerkiksi Adidaksen lenkkareita, Urban Decayn luomiväripaletteja, Mountain Dew -limsaa, Oreo-keksejä, Bud Light -olutta, Shake Shackin hampurilaisia ja Johnnie Walker -viskiä.

Vain mielikuvitus on ollut rajana. Yksi sarjan kumppaneista, Yhdysvaltain Punainen Risti, teki #ForTheThrone-kampanjan, jossa se pyysi kansalaisia luovuttamaan verta ”valtaistuimen vuoksi”.

Vaikka lukuisia Emmy-palkintoja kahminut sarja on nyt ohi, sille voi povata kestävää suosiota. Valtaistuinpelille suunnitellaan jo spinoff-sarjaa, joka kertoisi Westerosin historiasta.

Game of Thronesin viimeisen tuotantokauden jaksot maksoivat Variety-lehden mukaan 15 miljoonaa dollaria kappaleelta. Vaivannäkö kannatti: HBO on kertonut, että kahdeksannen kauden jaksot ovat keränneet yksin Yhdysvalloissa keskimäärin 44,2 miljoonaa katsojaa per jakso.

Sarjaa esitetään kaikkiaan 150 maassa, ja joidenkin arvioiden mukaan viimeisen kauden voisi nähdä jopa miljardi ihmistä.

Ketkä moisesta megasuosiosta hyötyvät?

Ainakin HBO, jolle Game of Thrones on ollut lippulaivatuote. Se on auttanut perinteistä kaapelikanavaa nousemaa streaming-palveluiden kärkikastiin, todelliseksi kilpailijaksi Netflixille. Moni on tilannut HBO:n kuukausipalvelun ainoastaan Game of Thronesin vuoksi.

Sarjan suosiosta hyötyy myös kirjailija George R. R. Martin, jonka teoksiin sarjan alkupää perustuu. Kun HBO:n sarja alkoi, Martin oli vielä suhteellisten pienten piirien tuntema fantasiakirjailija. Nyt hänen suosionsa on valtavirtaistunut, ja Tulen ja jään laulu -kirjasarjan viimeisistä osista tulee epäilemättä valtavia kansainvälisiä myyntimenestyksiä, mikäli Martin saa ne joskus kirjoitettua.

Sarja on tehnyt tuottajistaan David Benioff ista ja D. B. Weiss istä tv-bisneksen kultasormia. Päänäyttelijänsä, kuten Emilia Clarke n, Kit Harington in, Peter Dinklage n ja Lena Headey n se on nostanut maailmanmaineeseen.

Hyötyjiä löytyy myös matkailualalta. Sarjan fanit ovat piristäneet turismia kuvauspaikoilla Kroatiassa, Islannissa, Espanjassa ja Pohjois-Irlannissa.

Sarja on pääosin kuvattu studiossa Belfastissa. The Guardian -lehden mukaan sarjan ensimmäiset neljä tuotantokautta toivat Belfastin talouteen 82 miljoonan punnan talousruiskeen. Sarja loi 900 pysyvää ja 5 700 osa-aikaista työpaikkaa.

Ei hullumpi tulos televisiosarjalta.