Kolumni

Katiye Vuorela 7.5. 11:51

Hei, me automatisoidaan!

Pekka Karhunen
Katiye Vuorela

Kukaan ei huomannut mainita, että saan luut. En huomannut kysyä siinä ensitreffeillä, että olisiko paikallaan hankkia myös lihaa, kirjoittaa Katiye Vuorela.

Uudesta innostuu helposti. Nyökkään yhdessä muiden kanssa, kun puhutaan markkinointiautomaatiosta. Olen samaa mieltä, että tietysti markkinoinnin automatisointi on juuri se must-juttu tässä hetkessä.

Se on jotain, mitä ilman ei voi elää tai menestyä tulevaisuudessa. En halua vaikuttaa hölmöltä, joten muutaman lisäkysymyksen esittäminen jää tekemättä. Ja niinhän siinä käy, että muutaman keskustelun jälkeen olenkin valmis sen ostamaan. Milloin on toimitus, kysyn.

En sitten kuitenkaan alun tanssiinkutsun jälkeen muistanut kysyä, mitä tulen saamaan.

Kukaan ei myöskään huomannut mainita, että saan luut. Saan kasan lisenssejä ja ehkä serverin kulman, ja siitä sitten vaan automatisoimaan. En huomannut kysyä siinä ensi­treffeillä, että olisiko paikallaan hankkia myös lihaa. Saattaa olla, että hieman myöhemmin se kyllä mainittiin, mutta eihän sitä kuherruskuukauden aikana moisia muista.

Alkuhuuman haihduttua ryhdyn tutkimaan, mitä tulikaan ostettua. Mietin ihan tosissaan, miten voisin saada hommat automatisoitua. Että voisin istua tuoliin, nojata taaksepäin ja painaa nappia. Odottaa, että kassakone laulaa.

Enää ei tarvitse maanitella ja mielistellä tiimiä tekemään taru todeksi. Nyt on botit, ohjelmistorobotit ja tekoälyt hoitamassa hommat. Hyvästi ihmisäly!

Eipä aikaakaan, kun ihmisälyä tuleekin jo ikävä. Nappia ei löytynyt, ja hihat oli käärittävä. Enää ei pärjää pelkällä sisältöosaamisella, vaan tarvitaan myös devaamista, koodaamista, analytiikkaa ja sun muuta.

Joo, kyllä me automatisoimme markkinointia, mutta aivan eri kyvykkyyksillä kuin ennen. Niin muuttuu maailma, Eskoni!

Kirjoittaja Katiye Vuorela on Elisan viestintäjohtaja. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 9/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö