Raastepöytä

Sari Venäläinen 7.11. 09:02

Helvetin hyviä bisneskirjoja

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Maanantaina Twitterissä trendasi #helvettihaaste*. Siitä inspiroituneena, tässä lista ns. helvetin hyvistä bisneskirjoista.

Risto Siilasmaa: Helvetin paranoidi optimisti. Tarina siitä, kuinka Nokia joutuu helvettiin ja tulee sieltä pois. Samalla myös erinomainen kirja suuryhtiön johtamisesta maanläheisine kuvauksineen hallitustyöskentelystä sekä sopimusneuvotteluista. Helvetin hyvä.

Simon Sinek: Leaders Eat Last, helvetti soikoon. Kirja, jossa kerrotaan miksi todelliset johtajat syövät aina viimeiseksi. Must read kaikille johtotehtävissä toimiville sekä moisiin hommiin pyrkiville ainakin, jos helvetin hyvä ihmisten johtaminen kiinnostaa.

Oskari Saari: Aki Hintsa - Voittamisen helvetillinen anatomia. Tämä ei ehkä kategorisesti ole bisneskirja, mutta sen pitäisi olla pakollinen luettava erityisesti kaikille niille, jotka joskus ovat tekemisissä helvetillisen stressin kanssa. Eli käytännössä kaikille.

Mark Roberge: The Sales Acceleration Helvetin Formula, eli helvetillisiä näkemyksiä myynnin prosessien skaalaamisesta ja markkinoinnin roolista tässä kuviossa. Helvetti.

Saska Saarikoski: Dettmann ja Helvetillinen johtamisen taito. Urheiluvertauksia sekä helvetin hyviä ajatuksia johtamisesta. Myös niille, jotka eivät pidä urheilusta.

Antti Merilehto: Helvetin tekoäly. Tarina siitä, kuinka tekoäly vierailee helvetissä, varastaa työpaikat ja tekee meistä kaikista helvetin rikkaita. Tai ehkä kuitenkin selkokielinen ja realistinen kuvaus siitä, miten koneoppimista voisi ajatella hyödynnettävän liiketoiminnan tukena.

Matthew Dixon & Brent Adamson: The Helvetillinen Challenger Sale. Relationship builders -tyyppistä myyjää on perinteisesti pidetty helvetisti parhaana myyjätyyppinä. Tutkimukset ovat kuitenkin paljastaneet, että parhaiten pärjäävätkin ne, jotka uskaltavat haastaa näkemyksellään asiakkaan aiemmat käsitykset. Tämä on helvetin hyvä kirja tästä aiheesta.

Stieg Larsson: Helvetin Millenium -trilogia. Ha! Livautin sekaan yhden kaikkea-muuta-kuin-bisnestä-vinkin, ja tähän on oikeastaan kaksi syytä: 1) Larssonin Millenium-trilogia on helvetin hyvä kirjasarja, ehkä jopa paras, sekä 2) jokaisen pitäisi joskus hellittää sen verran, että lukee välillä myös jotain ihan muuta kuin sitä helvetin samaa bisneskirjallisuutta.

Viimeisimpänä, vaan ei suinkaan vähäisimpänä: helvetin Daniel Kahneman sekä ikoninen Thinking fast and reading helvetin slow. Kirja, joka kaikkien pitäisi lukea, mutta jota kukaan ei kuitenkaan saa luettua loppuun — paitsi ehkä helvetin hitaasti. Mutta epäilemättä se on juuri niin hyvä kuin sen kulttimaine antaa ymmärtää. Minäkin olen luvannut itselleni, että luen sen vuoden loppuun mennessä vihdoin kokonaan.

* Helvettihaasteessa irvailtiin Suomalaisen Kirjakaupan isänpäivämainokselle, jossa sattui olemaan useampi helvettiaiheinen kirjasuositus vierekkäin. Marko Suomi aloitti haasteen toteamalla, että jos lisää mihin tahansa kirjan nimeen sanan helvetti, tulee siitä Isien Kirja.

 

Kirjoittaja Sari Venäläinen (@sarrrrba) on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö