Ihmejuttuja

Karri Knuuttila 23.4.2015 08:28 päivitetty 4.2.2016 10:55

Astu ulos kuplastasi

Mirum Agency

Jos ei aidosti pysty, tai halua ymmärtää muita kuin itsensä kaltaisia ihmisiä, on vaikea tehdä hyvää markkinointia.

Viime aikoina on puhuttu paljon erityisesti sosiaalisen median korostamasta niin sanotusta kuplasta, tai mielipideilluusiosta, jonka sisällä monet meistä tuntuvat tänä päivänä elävän.

En pureudu nyt kupla-aiheeseen yleisesti sen enempää, sillä siitä on kirjoitettu ihan tarpeeksi. Oli kuitenkin melko hämmentävää huomata kuinka voimakkaasti osa oman some-kuplani ihmisistä reagoi viime sunnuntain vaalituloksiin – tuloksissa kun ei omasta mielestäni ollut mitään kovin shokeeraavaa.

Se mikä tässä asiassa huolestuttaa on kuinka some-kuplani reaktio kuvaa mainos-, media-, musiikki- yms. luovien alojen ihmisten yllättävän suurta ahdasmielisyyttä. On mielestäni huolestuttavaa, että jotkut alan ihmisistä vaikuttavat olevan kovin vieraantuneita Suomen todellisuudesta.

Me nimittäin olemme se porukka, jonka pitäisi pystyä tekemään markkinointia ja viestintää, jolla saadaan kassakoneet kilisemään ja talous nousuun. Miten se muka onnistuu, jos ei edes tiedä mitä tavalliset suomalaiset ajattelevat? PK-seudulla asuu kuitenkin alle viidesosa suomalaista, ja Punavuori-Kalliossa heistä vain murto-osa.

Viimeistään siinä vaiheessa kun siirrytään luovaan konseptointiin, nousee henkilökohtaisten tulkintojen rooli vaikuttavaksi.

Mitä tapahtuu kun suunnittelijalla ei ole pienintäkään aavistusta siitä, että millaisia kohdeyleisön ihmiset oikeasti ovat, tai mistä he pitävät? Tai kun nämä näkemykset perustuvat vain laiskoihin stereotypioihin?

Joskus mainontaa ja designiä seuratessa tuleekin mieleen, että yllättävän monien suomalaisten tuotteiden ja palveluiden kohderyhmänä ovat ilmeisesti Södermalmin hipsterit? Mikään muu ei välillä tunnu selittävän joitain tyylillisiä valintoja.

Sen lisäksi, että osalta kuplani ihmisiltä tuntuu puuttuvan yleistä ihmisymmärrystä, niin puutteelliselta vaikuttaa myös empatiakyky. Joskus kommenttien perusteella näyttää siltä, kuin eräät pitäisivät osaa kansastamme lähes epäihmisinä siitä syystä, että heidän poliittiset mielipiteensä ja arvonsa ovat konservatiivisempia kuin itsellä.

Olen sitä mieltä, että jokaisen suunnittelijan työn lähtökohtana pitäisi olla ihmisen äänen tuominen mukaan markkinointiin; meidän vastuullamme on se, ettemme päästä eetteriin mainossaastaa, vaan kohderyhmiä puhuttelevaa laadukasta sisältöä. Ihmisen ääntä on kuitenkin vaikea tuoda markkinointiin mukaan, jos ei aidosti pysty, tai halua ymmärtää muuta kuin itsensä kaltaisia ihmisiä.

Siksi kaikille alan ihmisille, tai oikeastaan ihan kaikille ihmisille, olisikin suositeltavaa ylläpitää mahdollisimman laaja-alaista ystävä- ja tuttavapiiriä, yleistä avarakatseisempaa elämänasennetta (arvoliberalismiksi naamioitu ahdasmielisyys ei riitä) ja harjoittaa vahvaa lähimmäisenrakkautta.

Kaikista luovimmat ja oivaltavimmat uudet ideatkin syntyvät usein juuri vaihtamalla näkökulmaa. Ollaan siis rohkeita ja puhkotaan tämä hemmetin kupla. Jos ei muuten, niin ammattiylpeyden nimissä.

Kirjoittaja Karri Knuuttila on Mirumin strategi.