Puhelin soi kello puoli kymmeneltä aamupäivällä. Teleoperaattorini siellä ilahdutti minua, pitkäaikaista asiakasta.

Ensin myyjä tarkisti, että kotoani edelleen löytyy operaattorin 4G-laajakaistayhteys ja modeemi. Kyllä löytyy. Sen jälkeen hänellä oli ”päivitysuutisia”.

”Ja päivitysasioilla liikenteessä. Nimittäin saadaan päivittää nykyinen 4G-liittymä tällaiseksi tuplaliittymäksi. Saat nykyisen kortin lisäksi toisen tällaisen 4G-kortin. Voit itse päättää, mihin laitteeseen sen laitat…”

Hitailla aivoillani ajattelin ihan aluksi, että ehkä tässä nyt ollaan tekemässä rutiinipäivitystä liittymään. Soittajan äänenpainoista tulin kuitenkin pian siihen tulokseen, että kyseessä on perinteinen puhelinmyynti. Siinä ajatellessani päivityspuhe jatkui katkeamatta.

”….se vanha hintahan tippuu laskulta kokonaan pois. Normaalistihan tällainen yhteys maksaisi 34,90 kuussa. Sinulle saadaan se antaa kahdeksi vuodeksi 29,90 kuussa. Eikä ole minkäänlaista määräaikaisuutta, niin voidaan varmasti tuo päivitys tehdä?

Voidaan varmasti? Onko tämä jo jossain päätetty?

Tietysti päivityksethän pitää aina tehdä, kun on niiden aika. Eli tehdään vain päivitys ja hintakin muuttuu automaattisesti… Hyvänen aika: kaksinkertaiseksi. Nykyisen kiinteän 4G-liittymäni hinta on vain 16,90. Muistin hinnan, koska olin tingitystä sopimuksesta varsin tyytyväinen vuosi sitten. Sain puheenvuoron.

”Siis hetkinen, sehän… ei mulla ole noin kallis hinta.”

"Teillä on se nykyinen kortti ollut 16,90 kuussa alennetulla hinnalla. Se entinen hintahan sieltä poistuu ja jatkossa nämä kaksi korttia ovat se 29,90 kuussa. Ilman määräaikaisuutta. Eli onko teillä taloudessa muita tabletteja, reitittimiä, nettitikkuja?"

Tässä vaiheessa puhelinmyyjä kysyi olennaisen kysymyksen. Onko tuplaliittymälle mitään tarvetta? Ei ole, eikä ainakaan tuohon hintaan.

”Ei, ei joo ei, en mä. Sehän on melkein tuplahinta. Ei kiinnosta.”

”Mutta edulliseen hintaan sen toisen saa, että jos vain on laite, mihin sen laittaa. Eli silloin jätetään se tuplaetu sitten käyttämättä.”

Jätetään vaan, mutta tässä ei ollut vielä kaikki. Puhelinmyyjällä oli toinenkin erikoistarjous.

”Sen teidän nykyisen yhteyden pystyn päivittämään tähän 4G Premium -versioon. Se on muuten vastaava rajaton paketti, mutta tässä on jatkossa maksimissaan 300 megabittiä sitä nopeutta – meidän parhaiden verkkojen alueella. Vaihteluväli on 5 – 300 megabittiä ja lisäetuna ulkomaankäyttö. Tämä me on saatu laittaa hintaan 24,90 vuoden ajaksi ilman määräaikaisuutta. Niin varmaan tämän nettiliittymän teille saa päivittää?

”Niin sä varmaan näet, mikä on se maksiminopeus mikä meille tänne tulee. En usko, että tänne tule mitään kolmeasataa megaa?”

”Se teidän nykyinen yhteyshän on ollut 100 megan maksiminopeudella.”

"Sä varmaan näet sieltä, mikä nopeus meille todellisuudessa tulee. Ei minun kannata ostaa mitään 300 megan teoreettista nopeutta, jos tänne ei tule sitä.”

"Sitä minä en näe millaisia nopeuksia se teille antaa. Te olette nopeusmittauksia tehneet?”

Itse asiassa en ollut lähiaikoina tehnyt mittauksia. Puhelun jälkeen tarkistin sovelluksella, että modeemille ja ulos pihalle tuli 40 – 50 megan tosiasiallinen nopeus.

”Meille ei tule sellaisia nopeuksia. Eli ei sitä sitten kannata ostaa. Enkä vie sitä ulkomaille."

”Onko se millaisia nopeuksia teille antanut?"

”Niin no, sitä varmaan kannattaa selvittää ennen kuin alkaa myymään mitään lisää, ettei myy sellaista mitä toinen ei missään tapauksessa voi tarvita.”

”Kotiosoitteeseen molemmissa verkoissa se näyttää sekä 100 että 300 megan verkossa ihan täyttä toimivuutta. Todellisia nopeuksia ei tässä nähdä. Niitä voi itse nopeusmittauksilla katsoa.”

En edelleenkään ollut kiinnostunut.

"Nyt kun vein aikaanne niin onko jokin muu asia, jossa voin olla avuksi?"

Erittäin hyvä kysymys, mutta ei oikeastaan. Ei varsinkaan näiden "tarjousten" jälkeen.

"Se on hyvä juttu. Kiittelen ajasta ja ei muuta kuin hyvää päivänjatkoa."

Kiitos samoin, Elisa.

Sen näin jälkeenpäin haluan kuitenkin sanoa, että vähän jäi ikävä fiilis tästä tavasta tarjota "päivityksiä".

Myydänkö samanlaisilla myyntipuheilla liittymiä kaikille muillekin ja onko kaikille selvää, että tässä on päivitys, joka maksaa todella paljon ylimääräistä?

Olen ollut pitkään Elisan asiakas ja vastannut lukuisiin puheluihin, joissa "lähdettiin iloisilla asioilla soittelemaan”. Yleensä silloin on yritetty myydä tablettia ja siihen liikkuvaa laajakaistaa. Ei ole kertaakaan ollut tarvetta. Nyt ensimmäistä kertaa sain tällaisen päivityspuhelun.

Kaikkiaan näistä puheluista jää sellainen olo, että asiakasta ei ihan arvosteta, vaan hyödynnetään asiakkaan yhteystietoja ja yritetään puoliväkisin myydä tarjousta, joka ei ole edes edullinen.

Elisan nimen alla tapahtuu kuitenkin myös toisenlaista, paljon parempaa puhelinmyyntiä ja -palvelua. Kun Elisan nettiliittymän määräaikaisuus oli katkolla, sain puhelun, jossa oli aivan erilainen henki. Asiallinen asiakaspalvelija kysyi, haluanko tehdä uuden määräaikaisen sopimuksen, kun vanha on päättymässä. En osannut heti sanoa.

Hän ei painostanut tekemään sopimusta, vaan ehdotti toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta samaan hintaan, mutta ilman lisäetuja.

Lisäksi hän kysyi tarpeista ja mahdollisista kiinnostuksen kohteista. Kävi ilmi, että voin saada minua kiinnostavan maksukanavan ilmaiseksi kolmeksi kuukaudeksi.

Olin tyytyväinen ja asiakkuus jatkuu. Luultavasti puhelu poiki Elisalle lisäbisnestä, koska en kuitenkaan muista lopettaa sitä kanavaa ennen kuin ilmaisjakso päättyy.

Toisaalta, jos vielä saan muutaman päivityspuhelun, saatan olla valmis lopettamaan määräaikaisen liittymäni. Muistattehan, että se on nyt voimassa vain toistaiseksi.

Pelkään tosin joutuvani ojasta allikkoon. Vai voisiko olla niin, että DNA:n tai Telian lisäpalveluiden myynti olisi fiksumpaa kuin Elisan luukuttajien?

Jotenkin en jaksa uskoa siihen. Ilmeisesti asiakkaan tarpeille kuuro myyntityö toimii riittävän hyvin. Operaattori näkee asiakkaan nopeuksista ja palvelukäytöstä kaiken mahdollisen. Jostain syystä tietoa ei osata tai välitetä vieläkään hyödyntää.