Raastepöytä

Sari Venäläinen 15.8. 08:09

Jos saarnamies puhuisi Jeesuksen sijaan pelkästään säästä, ei kukaan pääsisi taivaaseen

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Tarinallistaminen ei tarkoita, ettei omista tuotteista saisi puhua.

Musiikkisoitin 5 GB kovalevyllä on melkoisesti antiklimaattisempi ilmaisu sille, että sinulla voi olla 1 000 laulua taskussa. Kuitenkin molemmissa on kyse täsmälleen samasta iPodista. Tämä on ehkä paras mahdollinen esimerkki siitä, mitä eroa on tarinalla ja tuoteselosteella.

Niin, kukapa meistä ei rakastaisi hyviä tarinoita — ja tämän tietävät tietysti myös markkinoijat. Joskus kuitenkin tuntuu, että tarinallistamisen varjolla yritetään taikoa piiloon taustalla piilevä kaupallinen intressi: ikään kuin teeskentelisimme, että ihan vain altruismin hengessä tässä tuotamme sisältöä ja jakelemme sitä internetseissä toivoen, että edes joku kiinnostuisi siitä.

Eivät vauvanruokabrändit silkkaa hyvyyttään ja tarinankerronnallisesta rakkaudesta tuota sisältöjä, jotka kannustavat vanhempia viettämään vauva-arjen keskellä aikaa ihan vain kahdestaan. Tavoite on tietysti saada aikaan lisää lapsia syömään vieläkin enemmän vauvanruokaa.

Eikä Michelin alkujaan koonnut ravintolaopastaan vain kulinarismin ylistykseksi, vaan tavoitteena oli kannustaa ihmisiä automatkailuun. Näin autojen renkaat kuluisivat nopeammin, ja uudet hankittaisiin (tietysti) Micheliniltä.

Ymmärrän kyllä mistä vastareaktio kumpuaa: mantrat tuputusmyynnistä, häiritsevistä kylmäsoitoista sekä korporaationarsismista saavat meidät hyvin helposti uskomaan, että on paras teeskennellä ettemme oikeastaan myy yhtään mitään. Tästä on jo aika lyhyt matka siihen pseudoaltruistiseen ääripäähän, jossa markkinointi ei tarinoiden ikeessä uskalla puhua itse yrityksestä tai sen tuotteista ollenkaan, vaan päätyy työntämään kanavat täyteen yleishyödyllistä liibalaabaa.

Kun kyseessä on saman asian kaksi äärilaitaa, on niillä usein myös jotain yhteistä: tässä tapauksessa se, että molemmissa variaatiossa tupataan unohtamaan mitä asiakas ajattelee ja tarvitsee.

Jos puhuu kaiken aikaa vain itsestään, ei voi oikeastaan olla yllättynyt siitä, ettei ketään kiinnosta kuunnella. Toisaalta jos tarinoi vain kaikesta muusta, syntyy lopputuloksena valtava määrä sisältöjä, jotka ehkä herättävät ajatuksia, mutta eivät vielä auta asiakasta eteenpäin. Kuin herätysliikkeen saarnamies, joka puhuisi Jeesuksen sijasta pelkästään säästä: lopullinen ratkaisu jäisi puolitiehen, eikä kukaan pääsisi taivaaseen.

Markkinointi on parhaimmillaan asiakkaan auttamista. Tarinallistamisen juhliminen ei tarkoita, ettei omista tuotteista saisi puhua.

Kirjoittaja Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia, ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö