Raastepöytä

Sari Venäläinen 12.9. 08:30

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat

Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing.

Yrityksen arvot vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin, mutta toisaalta myös siihen, millaisia ihmisiä yrityksen riveistä vastaisuudessa löytyy

Yrityksen arvot vaikuttavat asiakkaiden ostopäätöksiin joskus enemmän, joskus vähemmän. Enemmän silloin, kun arvoja on oikeasti mietitty, ja ne näkyvät yrityksen arjessa ihan oikeina tekoina.

Vähemmän taas silloin, kun arvot ovat vain ylhäältä lueteltu lista siitä, kuinka läpinäkyvää toimintamme on (vaikka se on kaikkea muuta), kuinka kaikki ovat meillä samanarvoisia (vaikka eivät ole) ja kuinka vastuullista kaikki toimintamme on (paitsi jos siitä syntyy kuluja).

Tällä hetkellä pinnalla on Niken tapaus, ja vastaavia arvotekoja ja -kohuja nousee uutisvirtaan tasaisin väliajoin. Erilaisten arvoja alleviivaavien tempausten jälkimainingeissa yritys voi hankkia itselleen paljon vihaajia, mutta yhtä lailla myös niitä, jotka rakastavat yritystä kiihkeästi. Näin rakentuvat vahvat brändit, joiden takana halutaan seistä tai joiden tuotteita boikotoidaan ja poltetaan roviolla.

Ja markkinointiväki juhlii. Tätähän me olemme halunneet.

Toinen mielenkiintoinen näkökulma arvokeskustelussa on se, millaisessa paikassa kukakin on (ja haluaa/kokee voivansa olla) duunissa. Yhden halvan muovituotteen ostamatta jättäminen voi tuntua pieneltä asialta, jolla ei isossa kuvassa ole merkitystä (vaikka tietysti sillä on), mutta oman työpanoksen antaminen jollekin yritykselle on yhden ihmisen mittakaavassa väistämättä varsin merkittävä asia. Askel siihen suuntaan, mihin haluaa maailmaa viedä.

Koska niin se vain on, että jonka leipää syöt, sen lauluja myös laulat — ja mitä enemmän yritykset Niken ja kumppanien esimerkistä innostuneina viestivät omista arvoistaan ulospäin, sitä enemmän on myös työntekijän mietittävä, kenen kuorossa on valmis laulamaan. Silloin on kaikkien etu, että arvot ovat selkeästi esillä, ja niiden mukaan myös eletään — katsokaa vaikka mitä Tommi Tervanen on omalla esimerkillään tehnyt Kotipizzalle.

Arvoista viestiminen voi siis olla harkittu markkinointiteko, mutta samalla se kertoo potentiaaliselle työntekijälle, että näiden asioiden takana me seisomme — seisoisitko sinä?

Kirjoittaja Sari Venäläinen on markkinointitoimisto Advance B2B:n Head of Brand Marketing. Hän rakastaa erityisesti sisältömarkkinointia ja kirjoittaa markkinoinnista B2B-lasit silmillään.