Katsoin Tubecon-seminaarin annin läpi paitsi juontajan näkökulmasta, niin myös siitä mitä markkinointiviestintäalanammattilaisen pitäisi tästä oppia.

Samaa kysymystä pohdin lauantaina loppuunmyydyssä Tubecon-yleisötapahtumassa Hartwall Arenalla ihmetellen nuorten aikaansaamaa äänentasoa, joka rikkoo melurajat.

Tässä on top 3+1 havaintoa siitä, mitä tapahtumasta jäi käteen.

1. Sisältö pitää räätälöidä kanavaan sopivaksi

Älkää laittako sitä TV-spottia sellaisenaan YouTube en prerolliksi, saati ainakaan YouTube-kanavan videoksi.

Sama pätee jokaiseen eri alustaan: Instagram iin, Facebook iin, Snapchat iin. Kaikkiin näihin pitää muokata oma versio videosisällöstä, koska yleisö on eri ja tapa kuluttaa alustaa vaihtelee.

Kuvittelemme helposti, että jokaisella alustalla kohdataan sama yleisö. Yleisöt ovat harvoin päällekkäisiä ja eri kanavat täydentävät toisiaan. Siksi viestiäkin pitää muokata.

2. Kapeat yleisöt on vahvoja

"Suddenly niche is interesting, it is strong!", sanoi Mickey Meyer, yksi Jimmy Kimmel in YouTube-kanavan taustalla touhuavan JASH networking in perustajista.

Meyer on alansa pioneereja Los Angelesista ja tehnyt kampanjoita GM :n autoille ja presidentti Barack Obama lle, joten hän tietää mistä puhuu.

Yhteisö on tärkeintä, mitä medialla tai mainostajalla voi olla. Sen rakentaminen alkaa pienestä.

Alkuinvestointi on aina tehtävä, mutta se maksaa itsensä varmasti takaisin, kun yleisö kasvaa.

Keynote-puhuja Paul Kontonis kertoi meikkikanavasta, johon mainostajan investoinnit on miljoonaluokkaa. Miksi? Koska katsojadatan perusteella voidaan kohdentaa mainontaa paremmin ja parantaa mainonnan tuottavuutta. Tämäkin lähtee kapeasta, pienestä ja uskollisesta joukosta.

3. Aikuistubettajat ovat nousussa

Videogenret kehittyvät harppauksilla, ja nyt puhutaan jo aikuisten tubettamisesta. Kohderyhmä 30-45-vuotiaat alkavat löytää YouTubeen sekä tekijöinä että katsojina.

Katsojakunnan vanhentuminen tuo esiin uusia genrejä kuten sport ja fitness, kauneus ja lifestyle, autot ja remontointi.

+1 Tuttuus vetoaa

Lisäksi haluaisin jakaa vielä yhden havainnon. Tubecon-tapahtumassa yleisön ja tähtien suhde on jotain erilaista, kuin mitä olemme tottuneet mediassa näkemään. Tähden ja fanin ero on hiuksenhieno.

Tähdet eivät ole tuotettuja ja etäisiä vaan omia itsejään, helposti lähestyttäviä tuttuja makuuhuoneistaan. Ehkä juuri siksi he ovat niin suosittuja, ehkä juuri siksi tälle kaikelle on kysyntää.

Tubecon oli yhteisön luoma tapahtuma. Tubetähtiä katsoessa täytyy ihailla heittäytymiskykyä ja sitä pelottomuutta, jolla asioihin tartutaan. Minulle yksi tubettaja sanoi: ”Joo, tietty on tullut tehtyjä noloja videoita ja virheitä, jotka hävettää ihan kauheesti, mutta niistä oppii eniten.”

Tässä asenteessa on opittavaa.

Kirjoittaja Pauli Kopu on yksi Tubecon-tapahtuman järjestäjistä ja videotoimisto KLOKin yksi perustajista ja luova johtaja.