Luokkavallan vahtikoirat -kirjan toinen kirjoittaja Pontus Purokuro muistutti YleX Etusivun haastattelussa journalistien vallasta.

"Minusta toimittajat ovat aina aktivisteja, vaikka he eivät myöntäisi tätä. Yksi kirjamme pointeista on, että toimittajien pitäisi myöntää se, että he käyttävät valtaa, ajavat aina jotain yhteiskunnallisia pointteja."

Toimittajat eivät kuitenkaan ole ainoa ihmisryhmä, joilla on julkisuudessa valtaa tai mahdollisuus käyttää sitä.

Tiettyjen ammatti- tai ihmisryhmien yksittäisen tarkastelun sijaan olisi tärkeämpää kysyä, kuka tai ketkä hallitsevat mediaa tällä hetkellä. Vielä tärkeämpää olisi pohtia, ketkä käyttävät valtaansa meihin median kautta yksilötasolla.

Väitän, että meihin vaikuttavat nykyään enemmän esimerkiksi bloggaajat, vetoavat henkilöbrändit tai mainostajat kuin perinteisten toimijoiden luoma yhteiskunnallinen keskustelu.

Median käytöstä on tullut yksilöllistä ja eriytynyttä. Ei ole enää muutaman tiedotusvälineen monopolia, joka dominoi julkista keskustelua. Media on moniäänistynyt ja monipuolistunut. Jokainen median kuluttaja sekoittaa tarjolla olevista aineksista oman cocktailinsa.

Siksi mediassa vallan saaminen on entistä vaikeampaa. Nyt huomiota ja valtaa saavat ne, jotka sitä osaavat taitavasti kalastella. Helpoin tie ihmisten sydämiin ja mieliin kulkee tunteiden kautta.

Siksi median kuluttajilta vaaditaan hoksottimia ja tarkkaavaisuutta ymmärtää, ketkä osapuolet ja mistä syistä he julkisuudessa mekastavat.

Jokaisen on syytä kriittisesti tarkastella, mistä oma mediacocktail koostuu. Miten sekoituksesi ainekset vaikuttavat sinuun? Ovatko kaikki ainekset hyväksi sinulle? Kenelle annat vallan vaikuttaa ajatuksiisi?

Halusin tai en, mutta myönnettävähän se on: hyvä mainos valtaa ajatukseni pidempään kuin mielenkiintoinen yhteiskunnallinen keskustelu.