Selailinpa eräänä päivänä verkkokauppojen sivuilta kuulokkeita. Seuraavat kolme viikkoa lähes jokainen käyttämäni verkkosivusto tuputti selaimeeni niitä samoja laitteita. Lähinnä ärsytti.

Automaattisia mainospaikkoja täyttävä yksinkertainen tuolla se kävi -algoritmi ei tiennyt, että olin jo tehnyt sekä ostopäätöksen että hankinnan ja mainosten jatkuva näyttäminen heikensi kaupan brändin arvoa mielessäni.

Kuvitellaan tilanne, jossa esimerkiksi lentoyhtiö pystyy massadataa ja monimutkaisia attribuutiomalleja käyttämällä kertomaan, että arvostan huokeaa hintaa, pikkulapsille sopivia lentoaikoja sekä huolestun jättämästäni hiilijalanjäljestä, ja kohdentaa mainontansa sen mukaisesti. Jos sen ansiosta säästän aikaani ja rahaani, helpotan elämääni ja ilmastoahdistukseni vähenee, sitä on vaikeaa nähdä pahana asiana.

Finnairin markkinointijohtaja näkee, että markkinointia pitää viedä kuluttajaa hyödyttävän palvelun suuntaan. Ajatus on varsin tervetullut. Tv-mainoksiini ei – ainakaan vielä – voi vaikuttaa, nettimainoksiini kyllä. Useammankin yrityksen toivoisi tarttuvan tähän, mikäli dataohjautuvuus on tosiaan niin heikolla tasolla kuin Google väittää.

Eiköhän spämmäämisen aikakausi ole jo tullut tiensä päähän?