Sisältösuo ei ole koskaan kylläinen. Se vaatii jatkuvasti lisää sisältöä, kohdennusta, eri kieliä, formaatteja eri alustoille, alueille ja yleisöille. Se myös vaatii huomenna enemmän kuin tänään. Sen tarpeet moninkertaistuvat ja se vaatii lisää sisältöä sekä imee enemmän resursseja, kunnes se on kuluttanut sinut loppuun. Sinulla on oltava strategia Sisältösuon ylittämiseen ja hyödyntämiseen.

Haaste on skaalautuvuudessa. Videomateriaalin kasvava tarve tuo mukanaan vaatimuksen yksilöllistämiselle. Jos haluat tavoittaa britti-asiakkaasi, niin he tulevat tarvitsemaan eri materiaalia kuin japanilaiset, saksalaiset tai australialaiset. Eikä sinun tarvitse olla kansainvälinen tai edes ”glokaali”. Pelkästään paikallisella tasolla sisällön tarve lisääntyy nopeasti. Esimerkiksi, kun päivität sosiaalisen median kanavia, jos tarvitset sisältöä nettimainontaan, tai bannereita nettisivuillesi, tai, tai, tai…

Kylmä totuus: yksikään yritys ei voi luoda tyhjästä kaikkea sitä materiaalia, mikä tarvitaan tyydyttämään nykypäivän kuluttajan loputon ruokahalu. Siihen ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi aikaa, rahaa tai resursseja.

Miten siis ratkaistaan tämä ongelma ja ylitetään Sisältösuo? Salaisuus piilee tuotantoprosessin uudistamisessa, kohdassa missä varustaudut ja luot materiaalit kullekin markkinalle.

"Transkreaatio" (sanoista: translation ja creation) on metodi, missä eri kielisen sisällön, eri formaattien ja eri tavoilla personoidun sisällön tuotanto keskitetään. Tarkemmin selitettynä tämä versiointi mahdollistaa lukuisien eri varianttien luomisen jo videon tuotantovaiheessa. Monipuolinen sovittaminen mahdollistaa tuhansien videopätkien sekä bannerien tekemisen yhdestä tai muutamasta lähdetiedostosta.

1. Vaihe: Yhteistyö ja yhteistuotanto

Ensimmäisessä vaiheessa luodaan strategia. Suunnitellaan mitä sisältöä voidaan käyttää eri tarkoituksiin, eli kohdistaa erilaisille markkinoille, kohdeyleisöille tai kielille.

Vaikka yhdessä maassa saattaa olla vain yksi virallinen kieli, saatetaan siellä puhua useampia. Tämä lähestymistapa helpottaa yrityksen tehokasta viestintää jatkuvan "kommunikaatiosekamelskan" keskellä.

2. Vaihe: Tuotanto ja sovitus

Toinen vaihe on itse sisällön tuotanto. Kunkin sisällön luomisen jälkeen niitä versioidaan ja sovitetaan kunkin markkina-alueen tarpeisiin. Jokainen osa sisältöä muokataan sopimaan kunkin kohdeyleisön sekä markkinan formaatteihin, alustoihin, kieliin ja tarpeisiin. Jokaista osaa voidaan käyttää niin monilla markkinoilla ja niin moniin tarkoituksiin, kun on tarvetta.

3. Vaihe: Kanavat ja levitys

Ajatellaan, että olisit julkaisemassa videon kymmenelle eri kohderyhmälle. Jokainen kohderyhmä saattaa tarvita sisältöä moniin eri kanaviin (YouTube, televisio, Instagram, Facebook, jne.) ja kaikki tämä mahdollisesti samanaikaisesti.

Luodaksesi järjestystä, tarvitset: työkalut sekä helposti saatavilla olevaa ja maakohtaista materiaalia kullekin kohderyhmälle ja markkinalle. Työkalut ja hallittu kokonaisuus tekee päivittäisestä työstä tehokasta.

Ylittääksesi Sisältösuon tarvitset selkeitä askelmerkkejä suunnitteluvaiheessa sekä hyvän kumppanin.

Kirjoittaja Ville Silventola on Chimney Groupin Suomen-toimitusjohtaja.