Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 20.12.2018 08:10

Hiljainen johtaja on äänekäs viesti

Jukka Hakala

Viestintä- ja esiintymistaidot voi oppia, jos vain haluaa.

Suomalaiset johtajat eivät juuri osallistu julkiseen keskusteluun – eivät, vaikka se koskettaisi suoraan heidän yritystään. Julkisuutta pelätään, siinä nähdään enemmän riskejä kuin mahdollisuuksia.

Johtaja ei voi kuitenkaan paeta viestintää. Me kaikki viestimme koko ajan, halusimme tai emme. Jos johtaja on hänen yrityksensä kannalta tärkeissä asioissa hiljaa, se on jo itsessään viesti – ja todella äänekäs sellainen.

Vaikeneminen ei ole kestävä vaihtoehto. Siksi kannattaa mieluummin opetella viestimään.

Viestintä- ja esiintymistaidot ovat kuin mitkä tahansa taidot. Ne voi oppia, jos vain haluaa. Hyvä esimerkki harjoittelun merkityksestä on Applen edesmennyt keulahahmo Steve Jobs. Jobs oli suvereeni esiintyjä, joka sai taidoillaan Applen huolella käsikirjoitetut tuotejulkistukset muistuttamaan uskonnollisia herätyskokouksia.

Mutta ero Steve Jobsin 2000-luvun ja 1980-luvun esiintymisten välillä on huomattava. Kun Jobs esitteli ensimmäisen Macintosh-tietokoneen vuonna 1984, esitys oli huolella mietitty, mutta itse esiintyminen jäykähköä. Hän kökötti puhujapöntössä ja luki esitystään paperista.

Kahdessakymmenessä vuodessa Jobs oli kasvanut yhdeksi maailman vetovoimaisimmaksi esiintyjäksi. Esiintymisistä huokui itsevarmuus ja luonnollisuus.

Tuo luonnollisuus oli uutteran harjoittelun tulosta.

Yksittäisten tuotejulkistusten käsikirjoitusta ja esitysmateriaaleja hiottiin kuukausikaupalla, ja pelkkään esityksen harjoitteluun oli varattu kaksi edeltävää päivää. BusinessWeekin henkilökuvan mukaan koko Jobsin suurelle yleisölle näkynyt sympaattinen epämuodollisuus oli pitkällisen harjoittelun tulos.

Viestintätaitojen harjoitteluun investoidaan yllättävän vähän aikaa. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan 86 prosenttia johtajista oli sitä mieltä, että kyky viestiä selkeästi vaikuttaa suoraan heidän uraansa ja tulotasoonsa. Mutta vain neljännes heistä investoi elintärkeiksi luonnehdittujen esitysten harjoitteluun yli kaksi tuntia.

Harjoittelun merkitys korostuu erityisesti tärkeissä julkisissa esiintymisissä: kun julkistat uuden tuotteen, ilmoitat lähteväsi ehdokkaaksi vaaleihin tai esittelet henkilöstöllesi yrityksesi uutta strategiaa. Tällaisia esityksiä kannattaa harjoitella niin paljon, että osaat niiden sisällön käytännössä ulkoa. Harjoittelu tuo samalla itsevarmuutta, joka tekee itse esiintymisestä rennompaa.

Mitä enemmän olet harjoitellut, sitä helpommin pystyt myös poikkeamaan käsikirjoituksesta. Olennaista on, että olet esityksissäsi selkeästi jotain mieltä. Mielenkiintoisilla ihmisillä on mielipiteitä, eivätkä he arastele tuoda niitä esiin siinä pelossa, että joku saattaisi suuttua. Aitoutta ja suorapuheisuutta ei kannata pelätä.

Harjoittelu pätee myös oivaltavien kiteytysten kirjoittamiseen. Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla. Sosiaalinen media on tuonut kaikkien ulottuville mainioita harjoitteluareenoita, joissa teksteistään tai visuaalisista oivalluksistaan saa haluamaltaan yleisöltä välitöntä palautetta.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö