Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 7.6. 08:26

Innovaatioiden kaupallistaminen tyssää luokattomaan markkinointiin

Jukka Hakala

Suomessa vienti nähdään ponnisteluna: puurtamisena ja raatamisena.

Pari viikkoa sitten Tukholmassa Arlandan kentän miestenhuoneessa pisuaari mainosti säästävänsä 400 000 lasillista juomavettä vuodessa. Varmaan ihan tehokas mainosväite, mutta koska argumentointi tapahtui suomeksi, se taisi mennä valtaosalta matkustajia ohi.

Vienti tyssää aivan liian usein luokattomaan markkinointiin. Vielä useammin se tyssää koko markkinoinnin puutteeseen.

Tietyt sanat kertovat enemmän kuin toiset. Vientiponnistelu on juuri tällainen. Suomessa vienti nähdään vaikeana ja työläänä, puurtamisena ja raatamisena.

Saamme kyllä synnytettyä teknisesti hienoja tuotteita mutta mitäs sitten? Siinä se insinöörin pullauttama maailman paras hilavitkutin nyt lepää. Ei sitä enää palauttaakaan voi, pitäisiköhän se viedä jonnekin? Mitähän joku asiakas siitä tykkäisi?

Suomi on pärjännyt hyvin World Economic Forumin kansakuntien kilpailukykyvertailussa, joskin muutaman vuoden takaisilta palkintopallisijoilta on valahdettu kymmenenneksi.

Kilpailukykyindeksin eri osatekijöiden tarkempi tutkailu paljastaa kuitenkin huolestuttavan kehityksen. Innovaatiovertailussa olemme edelleen sijalla neljä, mutta kun tutkitaan markkinointiosaamista ja kykyä kaupallistaa innovaatioita, olemme romahtaneet sijalle 87, heti Georgian ja Kambodzan jälkeen.

Vuosi sitten myös Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnitti asiaan huomiota. Se totesi tarkastuskertomuksessaan, että suomalaisyritysten johdolla ei ole riittävästi markkinointiosaamista, mikä johtaa siihen, ettei tuotteiden suunnittelussa huomioida tarpeeksi asiakkaiden toiveita.

Yritysjohdossa korostuu kustannusten leikkaaminen enemmän kuin tuotteiden arvonlisän tai kysynnän luominen.

Viraston mukaan markkinoinnin arvostusta ja osaamista tulisi edistää. Toimenpiteet pitäisi aloittaa jo perusopetuksesta, jossa ei ole panostettu riittävästi esimerkiksi itseilmaisun ja esiintymistaitojen kehittämiseen. Tähän ajatukseen on helppo yhtyä.

Ponnistellaan, mutta vaikealta tuntuu. Kovin vaikealta.

Pitäisiköhän vientiyritysten lainata sanastoa ja ennen kaikkea ajattelumallia nuorelta, uudenlaiseen voittamisen kulttuuriin kasvaneelta urheilijasukupolvelta? Heiltä, jotka eivät lähde kisoihin vain tekemään parastaan, vaan jotka hakevat avoimesti ja rohkeasti menestystä?

Mahdollisuuksista se ei ole kiinni, sillä markkinointi on pohjimmiltaan aika demokraattinen kilpakenttä. Lopulta kyse on ideoista. Parhaat ideat voittavat. Luovuus ja ideointi eivät kysy suurta budjettia, vaan parhaita aivoja ja niiden keskinäistä kemiaa.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö