Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 14.2. 08:40

Poliitikko, kykenemätön viestimään

Jukka Hakala

Monen puolueen perimmäinen tarkoitus on pahasti hukassa.

Tasan kahden kuukauden kuluttua sunnuntai-iltana 14.4. televisioruutuihimme ilmestyy väsynyt ja pettynyt keski-ikäinen mies valittamaan, kuinka hänen puolueensa viesti ei mennyt perille.

Muutamissa viime vaaleissa olemme saaneet kuulla vaalitappion kärsineiltä puoluejohtajilta, miten ”vaikeista asioista ei vain pystytty selkeästi ja ymmärrettävällä tavalla viestimään”, ”viesti ei ole muuttunut niin konkreettiseksi, että se olisi mennyt perille” tai miten ”epäonnistuimme oman viestimme läpisaannissa”.

Vaalikampanjan aikana kaikki suuret puolueet ja niiden johtohenkilöt ovat jatkuvasti esillä julkisuudessa: vaalitenteissä, television asia- ja viihdeohjelmissa sekä lehtien palstoilla. Lisäksi valtaosalla on käytössään verraten iso mainosbudjetti: puolueiden viestit täyttävät tehokkaasti perinteisen ja sosiaalisen median. Ahkerimmat poliitikot kiertävät ympäri Suomea ja tapaavat toreilla ja kauppakeskuksissa kymmeniätuhansia ihmisiä.

Viestin välittämisessä ja perille saamisessa ei siten pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia. Jos sanottavaa löytyy, sen saamiseksi ihmisten tietoisuuteen on enemmän kuin riittävästi keinoja, kanavia ja mahdollisuuksia.

Viestintäongelmien syyt löytyvätkin itse viestistä. Joko viesti on huonosti muotoiltu tai se ei ylipäätään ole ajankohtainen. Silloin se ei myöskään ”mene perille” – se ei kiinnosta eikä aiheuta toimintaa.

Siksi viestijän, poliitikonkin, on jokaisen viestin kohdalla mietittävä kahta asiaa: mistä asiasta hän viestii ja miten hän viestinsä muotoilee.

Ensimmäinen kysymys auttaa huolehtimaan siitä, että viesti puhuttelee vastaanottajia ja sopii yleisemminkin aikaan ja vallitsevaan asenneilmastoon. Tässä on monella puolueella selkeä ongelma. Suuri syy viestien hahmottomuuteen on siinä, että monen puolueen perimmäinen tarkoitus tuntuu olevan pahasti hukassa.

Jos puolue, yritys tai järjestö ei tiedä, minkä puolesta se toimii, sillä harvoin on myöskään selkeää ja johdonmukaista viestiä.

Myös viestin muotoilussa ja dramatisoinnissa riittää parannettavaa. Yleisen tason löysät julkilausumat ovat poliittisen viestinnän helmasynti. Kun yhtään potentiaalista äänestäjää ei haluta suututtaa, viestintää suunnitellaan pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan. Lopputulos on laaja kokoelma kaikkien kannattamia mukavia asioita. Ja kun puhuttelet kaikkia, et yleensä tavoita ketään.

Kun poliitikko tai kuka tahansa viestijä haluaa mielipiteelleen huomiota, hänellä on aivan ensimmäiseksi oltava selkeä mielipide. Harvalla poliitikolla on. Tai jos on, se vaihdetaan tarpeen tullen nopeammin kuin hoivakodissa olevan vanhuksen vaipat.

Lopuksi neuvo vaaleihin valmistautuville poliitikoille. Jos haluat, että viestisi menee perille, kokeile totuutta. Kun puhuu totta, tarina on johdonmukainen ja siihen on helppo uskoa. Kerro mitä aiot tehdä, ja tee se, mitä olet luvannut tekeväsi. Helppoa, eikö?

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö