Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 7.12. 08:03

Suomi kaipaa vahvempia kaupunkibrändejä

Jukka Hakala

Kaupunkien saaminen maailmankartalle ei onnistu ilman maailmanluokan viestintää.

Presidenttipari kätteli eilen linnassa suuren joukon nykyisiä ja entisiä ministereitä, kansanedustajia ja valtionhallinnon korkea-arvoisia virkamiehiä. Kaikki kunnia heille, mutta Suomen tulevaisuus rakennetaan erityisesti kaupungeissa.

Kaupunkien etuna on valtioita ketterämpi toimintamalli ja nopeampi päätöksenteko. Kaupungeissa ihmisten tarpeet ja niiden luomat mahdollisuudet nähdään konkreettisesti.

Kaupungit päättävät joukkoliikenneratkaisuistaan, energiayhtiöidensä sähköntuotantotavoista ja koulujensa ruokalistoista. Siksi kaupungit voivat tehdä rohkeita päätöksiä esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Konsulttiyhtiö McKinseyn mukaan 600 kaupunkia tuo lähes kaksi kolmasosaa koko maailmantalouden kasvusta. Sama kehitys näkyy Suomessakin: aluekehityksen konsulttitoimisto MDI:n selvityksen mukaan maassamme on vain kymmenkunta hyvässä vireessä olevaa kaupunkiseutua.

Menestystä janoavat kaupungit eivät voi tyytyä pelaamaan vain kotimaan liigaa. Kasvukeskuksemme kilpailevat ulkomaisista investoinneista ja työvoimasta niin pohjoismaisten kuin eurooppalaisten kaupunkiseutujen kanssa.

Kaupunkien saaminen maailmankartalle ei kuitenkaan onnistu ilman maailmanluokan viestintää.

Tässä on suomalaisen seutumarkkinoinnin suurin kompastuskivi. Valtaosa kaupungeista harrastaa divaritason viestintää ja markkinointia: asioita tehdään kotikutoisesti ja kotiseutuhengessä, talkoovoimin.

Menestyäkseen kilpailussa kaupungilla on oltava ainutlaatuista osaamista ja siihen liittyen oma selkeä profiilinsa. Kaupungilla on oltava vahva identiteetti, joka innostaa niin kaupunkilaisia itseään kuin laajempaa yleisöä.

Parasta viestintää ovat teot. Kaupunkien joukosta erottuvat ne, joilla on visionääriset tavoitteet, jotka tekevät rohkeita päätöksiä ja jotka myös vievät päätöksensä tehokkaasti käytäntöön.

Rohkeat teot energisoivat koko seutukunnan ja herättävät myös ulkomaailman mielenkiinnon. Tällaisissa teoissa laajempi kiinnostavuus on jo sisäänrakennettuna, modernin markkinoinnin parhaiden oppien mukaisesti. Rohkea tekemisen meininki tuo palstamillimetrejä, matkailijoita, opiskelijoita ja investointeja.

Ympäristöliikkeen tutuksi tekemän sanonnan mukaan on ajateltava globaalisti ja toimittava paikallisesti. Tämä on oiva ohjenuora myös menestyvien, kansainvälisessä kilpailussa erottuvien kaupunkibrändien rakentamiseen.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.