Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 7.12.2017 08:58

Suomi tarvitsee uuden tarinan

Jukka Hakala

Juhlien jälkeen on aika kääntää katseet tulevaan.

Vihdoinkin se on ohi! Kun olemme tammikuusta asti muistelleet satavuotista historiaamme, erityisesti itsenäisyyden aamunkoittoa ja sotiemme urotekoja, pääsemme toivottavasti kääntämään katseemme menneestä tulevaan.

Kun katsomme tulevaisuuteen, mitä siellä näemme? Onko Suomella visiota? Onko Suomella tarina, johon uskomme ja jota haluamme osaltamme kertoa?

Ikävä kyllä vastaus on ei.

Suomen tarinaa kerrotaan yhä menneessä aikamuodossa: itsenäistyminen, sodat, jälleenrakennus, metsä ja metalli, hyvinvointivaltio, matkapuhelinihme. On hienoa, että meillä on historia, josta olemme syystäkin ylpeitä. Mutta on huolestuttavaa, jos olemme sen vankeja ilman ajatusta tulevaisuudesta.

Hyville tarinoille on tyypillistä muutos. Tarinan pääosan esittäjät kehittyvät. Hyvässä tarinassa on jatkuvan uudistumisen pohjavire.

Suomen nykyistä keskustelua hallitsee kuitenkin enemmän taantuminen kuin uudistuminen ja karsiminen kuin rakentaminen. Kansaan valetaan enemmän kriisitietoisuutta kuin tulevaisuudenuskoa.

Vuonna 2010 maabrändiryhmä teki uraauurtavaa työtä Suomen idean kiteyttämiseksi. Martti Ahtisaaren Nobel-voiton jälkimainingeissa Suomen lupaukseksi valikoitui maailman viheliäisimpien ongelmien ratkaisu.

Vaikka itse lupaus oli turhankin itsekeskeinen, brändiryhmän raportissa oli paljon hyvää – erityisesti konkreettisten tekojen merkityksen korostaminen.

Ongelmana on vain tekojen puute. Miten voisimme uskottavasti ratkoa maailman ongelmia, kun emme ole tällä vuosikymmenellä onnistuneet päättämään edes omista asioistamme?

Tekojen vauhdittamisessa innostavalla ja visionäärisellä tarinalla on suuri merkitys. Se saa kansanjoukot liikkeelle. Tämän vision kiteyttämisessä ja viestimisessä katse kääntyy maamme johtajiin, niin poliittisiin kuin henkisiin. Selkeä ja ihmisiä puhutteleva visio on aina tehokkaampi kuin abstraktit julkilausumat.

Mistä tuota visiota voisi lähteä rakentamaan? Suomen kantavana ideana on ollut rajat ylittävä yhteistyö. Olemme sangen pieni kansa, eikä sellainen voi kukoistaa riitelemällä ulkomaailman kanssa, saati keskenään. Yhteistyö taas ei onnistu ilman avoimuutta ja siihen olennaisesti liittyvää luottamusta.

Ei ole sattumaa, että monet suomalaiset innovaatiot perustuvat nimenomaan avoimuuteen ja yhteistyöhön. Avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmä Linux on tästä mainio esimerkki. Linuxilla ja Suomella on hyvin samankaltainen dna.

Maailmassa, jossa kansakunnat käpertyvät itseensä, avoimuus herättää entistä enemmän myönteistä huomiota. Maailmassa, jossa epäluulo nostaa päätään, luottamus on mitä arvokkainta valuuttaa. Tälle kivijalalle on hyvä rakentaa, nyt ja tulevaisuudessa.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö