Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 28.3. 08:37

Tämän takia Ruotsi voittaa Suomen markkinoinnissa

Jukka Hakala

Sosiaaliset taitomme ovat vajavaisia, kiitos pitkään jatkuneen metsäläisyyden.

Jani Volasen ja Tommi Korpelan tarkkanäköisesti käsikirjoittaman M/S Romanticin avausjaksossa vietetään kaksia häitä. Suomalaisissa häissä lapset laulavat erobiisejä ja aikuiset painivat. Ruotsalaisissa juhlitaan ja ollaan iloisia.

Jakson voi katsoa myös oppituntina suomalaisen ja ruotsalaisen markkinointiosaamisen erojen juurisyistä. Erojen, jotka näkyvät kipeästi aina, kun puhutaan brändeistä ja viestinnästä.

Siinä missä ruotsalaiset tekevät brändin vaikka sukista, suomalaiset miettivät tehokkaampia tapoja keittää sellua. Siinä missä ruotsalaiset palaavat Cannesin mainoskisoista laukut täynnä leijonia, suomalaiset tulevat kotiin viikon kestävässä krapulassa.

Markkinointia opetetaan kauppakorkeakoulussa, mutta pohjimmiltaan kyseessä on käyttäytymistiede. Olennaista on ymmärtää ihmisten toimintaa ja keskinäistä vuorovaikutusta.

Ja siinä ruotsalaiset ovat satoja vuosia suomalaisia edellä. Ruotsalaiset ovat keskustelleet toistensa kanssa kalustetuissa huoneissa jo silloin, kun me suomalaiset vielä asuimme maapohjaisissa tölleissä yhdessä lehmiemme kanssa.

Eläimiin sekaantumisesta väitöskirjan tehneen historioitsija Teemu Keskisarjan mukaan iso osa esi-isistämme pelehti vielä 1700-luvulla hiehojen ja tammojen kanssa. Kirjailija Juha Hurme totesi puolestaan tuoreessa kolumnissaan, miten sana sivistys keksittiin monien muiden sanojen tapaan suomen kieleen vasta 200 vuotta sitten.

Kun muut ihmisolennot ovat pelottaneet eikä ole ollut oikein yhteistä kieltäkään niin ei ihme, että vaikuttamista on tehty enemmän nyrkein kuin sanoin.

Myös kaupungistuminen on meillä verraten nuori ilmiö. Me vasta opettelemme elämään muiden, ennestään tuntemattomien ihmisten keskuudessa. Sosiaalisten tilanteiden pelko näkyy monin tavoin. Kavahdamme kohtaamisia. Emme tervehdi edes naapureitamme. Väistämme katsekontaktin. Markkinoi siinä sitten.

Suomi on listattu maailman vähiten empaattisten kansojen joukkoon. Ehkäpä empatian puute on pitkään jatkuneen metsäläisyyden tulos. Emme ole hyviä ymmärtämään erilaisuutta saati asettumaan toisten ihmisten asemaan. Tämä jos mikä on markkinoinnissa ja viestinnässä kohtalokas puute.

Suomen vientivaltaisimpia seutuja ovat Pohjanmaan rannikkokaupungit, joista jo 1600-luvulta lähtien laivattiin tervaa Tukholmaan. Suurkaupungin tavat ja ihmisten kirjo tulivat tutuksi. Mitä pidempään jonkin alueen ihmiset ovat käyneet kauppaa muiden ihmisten kanssa, sitä paremmat sosiaaliset valmiudet heillä tuntuu olevan. Kaupanteko ja markkinointi kulkee selvästikin verissä.

Toivottavasti kehitymme kansakuntana paremmiksi ihmisten ymmärtäjiksi. Merkkejä kehityksestä on jo paljon. Slush-sukupolvi ei arastele vuorovaikutusta, päinvastoin. Heidän lapsenlapsilleen ihmisten välinen kanssakäyminen ja vuorovaikutus – ja siinä samalla markkinointi – lienee jo ihan luonnollinen asia.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö