Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 6.6. 08:26

Tunteiden torilla

Jukka Hakala

Tunteiden hyödyntämiselle viestinnässä on rationaaliset perusteet.

Piipahdin Helsingin Kauppatorilla, jääkiekon maailmanmestaruuden juhlahumussa. Suomalaiset olivat vapautuneet kaikista estoistaan ja näyttivät avoimesti tunteensa.

Tunteiden näyttämistä kannattaisi hyödyntää muissakin yhteyksissä kuin harvakseltaan tipahtelevia urheiluvoittoja juhlittaessa. Erityisesti tunteita tulisi hyödyntää viestinnässä.

Tunteiden hyödyntämiselle on rationaaliset perusteet. Tunteiden merkitys päätöksillemme on valjennut neurotutkimuksen kehittyessä.

Aivoissamme on railakkaidenkin torijuhlien jälkeen noin 100 miljardia hermosolua eli neuronia. Jokaisella neuronilla on keskimäärin 10 000 yhteyttä muihin neuroneihin. Muistia ja muistoja Nobelin arvoisesti tutkineen Eric Kandelin mukaan pitkäkestoiset muistot muodostuvat, kun näitä neuronien välisiä yhteyksiä vahvistetaan. Tässä tunteilla on erittäin suuri merkitys.

Tunteet ja muistaminen ovat kietoutuneet tiiviisti yhteen.

Ensinnäkin tunteet vaikuttavat siihen, mihin kiinnitämme huomiomme. Tunteet auttavat meitä huomaamaan meille tärkeät asiat, olivat ne sitten uhkia tai mahdollisuuksia. Perustunteistamme pelko ja inho auttavat meitä karttamaan vaarallisia vaihtoehtoja, ilon ja onnen tunteita tarjoavat vaihtoehdot taas vetävät meitä puoleensa. Siksi esimerkiksi juhliin saapuessamme etsimme heti katseellamme jonkun tutun henkilön. Se auttaa meitä tuntemaan olomme turvalliseksi.

Toiseksi tunteet vaikuttavat siihen, kuinka pysyviä muistijäljistä tulee. Tunteet auttavat tapahtumien ja viestien siirtymistä lyhytkestoisesta työmuistista pitkäkestoiseen muistiin.

Muistamissamme viesteissä on yleensä hyvin vahva tunnesisältö. Muistat todennäköisesti missä olit, kun kuulit autolautta Estonian uppoamisesta, mutta et välttämättä sitä, mitä teit kun Välimerellä hukkui satoja siirtolaisia kuljettanut alus. Suomalaisten on helpompi samaistua risteilijäaluksella matkustamiseen, ja siksi tuo traaginen turma herätti meissä myös voimakkaita tunteita.

Aivomme arvottavat tapahtumia ja viestejä niiden aiheuttamien tunnereaktioiden mukaan. Mitä tunteikkaampi tapahtuma, sitä varmemmin se muistetaan.

Jos viesti on pelkän rationaalinen ja pahimmillaan vielä vaikeaselkoinen tai abstrakti, se pikemminkin kuormittaa vastaanottajan lyhytkestoista työmuistia, ja sitä on vaikeampi siirtää pitkäkestoiseen muistiin.

Tunteet ohjaavat päätöksiämme siitä, mikä on tärkeää ja mikä ei. Tämä on syytä muistaa, kun haluamme jättää viesteillämme mahdollisimman pysyvän muistijäljen.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö