Suomea valtaava pikaruokaketju Burger King on totuttanut suomalaiset uuteen juomakulttuuriin. Hanasta saa juomaa niin paljon kuin jaksaa ryystää, kertamaksulla. Perinteinen tapahan on ollut, että jokainen juoma maksaa erikseen. Monissa paikoissa eri kokoisilla juomilla on myös ollut tarkasti eri hinnat.

Burger Kingin tapa hinnoitella juomat on erityisen suosittu nuorten keskuudessa. Loputtomasti virtaava hanajuoma on ovela osa ketjun markkinointia ja hinnoittelua, tapa erottua monista muista pikaruokapaikoista.

Nyt myös S-ryhmä n omat ABC Burger -hampurilaispaikat luovat mielikuvaa puoli-ilmaisista hanajuomista. Rajattomasti hanajuomaa -slogan on näkyvästi esillä markkinoinnissa. Tarkoitus on uudelleenhinnoitellun hanajuoman avulla saada ihmiset ostamaan kokonaisia aterioita, ei vain pientä välipalaa.

Burger King -ketjua pyörittää Osuuskauppa Tradeka n omistama Restel. ABC Burger -ketjua hoitavat alueelliset osuuskaupat. Osuuskauppaliike opettaa siis suomalaisia uusille juomatavoille kymmenien ravintoloiden voimin.

Juomat nousevat muutenkin markkinoinnin keskiöön. Tähän vaikuttaa ravintoloiden halu saada aikuiset juomaan edes jotain ravintoloissa kotona tissuttelun sijaan. Juomatarjoukset ovat yleistyneet senkin vuoksi, että uusi alkoholilaki sallii maltilliset tarjoukset.

Kuluttajalle tämä näkyy niin, että juomien kuningattaren samppanjan hinta on ravintoloissa romahtanut. Ja kuohuviini se vasta halpaa onkin. Kaveriporukoiden pöydissä näkeekin yhä useammin viinicoolereita tuoppien sijaan.

Kolajuomista tuli jo bulkkituotteita, ja samankaltainen arkipäiväistyminen uhkaa myös aikuisten kuplajuomia. Valmistajien kannalta kehitys ei ole suotavaa, mikä näkyy maailmalla isoina yrityskauppoina ja kolajuomien valmistajien pyrkynä uusille markkinoille ja tuoteryhmiin.