Isälläni oli 60-luvulla Husqvarna -merkkinen perämoottori, joka talvehti yleensä veneen perälaudassa. Jäiden lähdettyä se vetäistiin käyntiin.

Husqvarna -nimi oli laadun tae myös moottori- ja polkupyörissä, ompelukoneissa ja moottorisahoissa. Brändi on niin tunnettu, että mahdollinen mielikuvayhteys siihen on reilu markkinointivoitto.

Kesämökkiläinen tarvitsi moottorisahaa. Puuilo n Norrköping-merkkisen ketjusahan pakkauksessa komeili "Pure Scandinavian Forest Technology" -mainosteksti.

Saha on valmistettu 7 000 kilometrin päässä Norrköpingistä. Kun sahan – kehnohkonkin – saa reilusti alle satasella niin kauppa käy. Kiinalaisvalmisteisten sahojen markkinaosuus on huomattava.

Tokmanni n oma tuote luottaa puolestaan nimenvalinnassa saksalaisuuteen. Tokmanni myy kiinalaisvalmisteisia sähkötyökaluja ja muitakin remonttitarvikkeita jykevällä Brücke-merkillä (mit Umlaut).

Maabrändi on tärkeä markkinointityökalu. Kiinalaisten markkinointikikka muistuttaakin edesmenneen Haka-Auton tempausta 80-luvulla: maahantuotujen Wartburg ien takaikkunaan liimattiin "Vankkaa saksalaista laatua" - tarra.