Hurja kohina ja pöhinä on alkanut nyt tosissaan pääkaupunkiseudun autokaupassa, eikä pöhinä johdu enää edes autokauppiaista.

Tänään maanantaina OP Ryhmä kertoi aloittavansa Kulku-palvelun, jonka avulla pankki madaltaa kuluttajien kynnystä hankkia itselleen sähköauto, kun pankki tarjoaa pääkaupunkiseudun kuluttajille ja pienyrityksille mahdollisuuden sähköautoiluun kuukausihinnalla.

Palvelun kautta käyttöönsä voi saada esimerkiksi Suomen myydyimmät sähköautomallit Tesla lta ja Nissan ilta tai viime viikkojen aikana lanseeratut Hyundai n ja Renault in täyssähköautot.

Edullisimmillaan Kulku-palvelun saa käyttöönsä vajaalla 500 eurolla kuukaudessa.

Valittu auto, sen varustelutaso, sopimuksen kesto, palvelupaketti ja ajokilometrit vaikuttavat palvelun kuukausihintaan. Sopimuksen voi tehdä 24–48 kuukaudeksi, ja sen tekemisen yhteydessä asiakas voi halutessaan myydä vanhan autonsa vaihdossa.

Kiinnostaako?

Viime syksymä LänsiAuto teetti Taloustutkimuksella selvityksen ihmisten autonostohaluista.

Tutkimuksessa paljastui, että peräti 29 prosenttia pääkaupunkiseudun vastaajista oli erittäin kiinnostunut tai kiinnostunut auton pitkäaikaisesta vuokraamisesta tai liisaamisesta omistamisen sijaan. Kiinnostus oli samalla tasolla auton omistajien ja autottomien vastaajien joukossa.

Muutos asenteissa on merkittävä, sillä kaksi kolmasosaa vastaajista oli kiinnostunut auton vuokraamisesta ostamisen sijaan, jos vuokra on kohtuullinen.

Mutta mikä on kohtuullista?

Kyselyssä viidelle prosentille vastaajista sopiva perheauton vuokra neljän vuoden sopimuksella ei saa nousta edes 100 euroon kuukaudessa, mutta kuudelle prosentille hinnaksi käy 400–700 euroa.

Joka kymmenes vastaaja hyväksyy hinnaksi 100–199 euroa ja yli neljännes vastaajista hyväksyy hinnaksi 200–399 euroa kuukaudessa. Hajonta oli siis melkoista.

LänsiAuto, kuten muutama muukin autoliike tarttui kuitenkin nopeasti haasteeseen ja tarjoaa uusia henkilöautoja edullisimmillaan noin 200 euron kuukausivuokralla käyttöön.

Nyt OP:n tarjouksessa sähköautot ovat halvimmillaankin yli tuplasti kalliimpia kuin autoliikkeiden leasing-tarjoukset, mutta koukkuna pankki käyttää juuri sähköautoa.

Eikä tässä vielä kaikki.

Edellisviikolla Helsingin Seudun Liikenne HSL kertoi hyväksyneensä pilottisopimuksen ehdot joukkoliikenteen tarjoamisesta MaaS Global in liikkumispalveluissa.

MaaS Globalin Whim-liikkumissovelluksella voi käyttää niin joukkoliikennettä kuin taksia ja vuokra-autoja esimerkiksi 249 euron kuukausihintaan. Hinnalla saa käyttää rajattomasti julkista liikennettä, ajaa taksilla päiväsaikaan kahdeksan kertaa kuukaudessa enintään 10 kilometriä ja käyttää kahtena päivänä vuokra-autoa.

HSL:n tarkoituksena on houkutella autoilijat pois omasta autosta ja käyttämään julkista liikennettä. Onnistuuko asia, jää nähtäväksi.

Palvelun käyttöehdot ovat kohtuullisen monipolviset, vaikka kuukausihinta jää toki selvästi, eli yli 80 euroa alemmaksi siihen verrattuna, että samat "liikkumispalvelut" ostaisi vanhaan tapaan erillispalveluna.

Mutta tulevatko kuluttajat käyttämään taksia oikeasti 96 kertaa vuodessa, kun nyt jokaista suomalaista kohti taksimatkoja tehdään kymmenkunta vuodessa eli alle yksi matka kuukaudessa. Ehkä muutos on tapahtumassa.