Jalkapallo-ottelu on kiihkeimmillään. Kesken tiimellyksen valmentaja kävelee kentälle hyökkääjänsä luokse. Hän kysyy, tiedätkö miksi olet kentällä? Hyökkääjä miettii ja vastaa: ”En mä oikein tiedä, en mä oo koskaan miettinyt, tää on vissiin. Mä olen vaan mukana menossa.”

Näin ei ole käynyt milloinkaan missään.

Jokainen hyökkääjä vastaisi tyhmään kysymykseen näin: Haluan tehdä maaleja ja voittaa mestaruuksia. Parhaat hyökkääjät vastaisivat toisin päin eli haluaa voittaa ja tehdä maaleja, mutta kellekään ei olisi hetkeäkään epäselvää miksi hän on kentällä ja mitä hän haluaa.

Valitettavan harva yritys osaisi vastata yksiselitteisesti esitettyyn kysymykseen, yhtä harva työntekijä, saati ihminen. Niin kadoksissa olemme siitä, mitä haluamme. Istumme vaihtopenkillä työpäivästä toiseen, syntymästä kuolemaan. Me emme tiedä, mitä tahdomme ja miksi vaan vaellamme suunnattomasti. Siksi meidät toisinaan, pysähtyessä, valtaa selittämätön suru.

Kysymystä ei yleensä esitetä emmekä tajua esittää sitä itsellemme. Jos tarkoitusperusteisilta brändeiltä tiedustelee miksi se on olemassa, vastaus tulee salamannopeasti, selkärangasta. Se on selkeää kuin ilma, jota he hengittävät. Elon Musk ja sadat hänen kaltaisensa tietävät, miksi he perustavat yrityksiä ja luovat ideoita. Heillä on tarkoitus, joka johtaa päätöksiä, aikaa ja toimintaa. Se tarkoittaa siis valintoja. On yhtä tärkeää päättää, mihin aikansa investoi ja mihin sitä ei halua tuhlata. Se on kestävin elämänohje kaikille. Jos sen mukaan toimii ja tekee valintoja, ei lillu matalassa päässä kellukkeilla tai pelkästään unelmoi.

Näissä yrityksissä keskeisimmät henkilöt vastaavat samoin. Jos yrityksen missio ja työntekijän missio eivät kohtaa millään tavoin, kummankaan missio ei tule toteutumaan. Siksi on tärkeä tietää miksi yritys on ja miksi sinä olet. Valitse työsi niin että se täyttää sinun tahtoasi, silloin molemmat hyötyvät, ja todennäköisyys ihmeiden toteutumiseen niin yrityksen kuin sinun kohdalla kasvavat. Molemmat kasvavat yhdessä.

Jos ihmisen pitää koko ajan muistuttaa itseään siitä, mitä hänen piti tehdä, hän ei ole vastannut kysymykseen miksi. Miksi on tärkein kysymys, mitä on olemassa. Se on johtamisen ja itsensäjohtamisen tärkein kysymys. Se on vaikea kysymys, mutta jos ottaa sen asiakseen, jokaiselle löytyy siihen vastaus.

Meillä on oltava tiedossa, miksi olemme kentällä, yhdessä, tämän aiheen äärellä. Mitä tahdomme saada aikaan ja mihin suuntaan henkisesti ja osaamiselta kasvaa. Vastauksen pitää olla rehellinen, selkeä, inspiroiva ja syvällinen. Se vaatii tahtoa, itsestä vastuunottamista ja läsnäoloa. Sen vastavoima on alistuminen ja seuraaminen.

Ne, jotka koittavat saada työajan vain kulumaan, päivänsä täytettyä tyhjillä velvollisuuksilla, seuraamisella tai merkityksettömillä mieliteoilla, eivät kanna vastuuta itsestään. Siksi heillä ei ole mitään mistä olla kiitollisia, mistä riemuita, mitä rakastaa, mitään mitä jakaa muiden kanssa. Kun on tietoinen siitä miksi tekee mitä tekee, ihmisen täyttää henki ja energia. Meissä on joko henki tai elämme hengettä. On sääli, miten moni kulkee elämänsä läpi kysymättä koskaan miksi. Älä ole yksi heistä.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.