Kuningassisältöä

Hilkka Rissanen 19.3.2014 08:32 päivitetty 4.2.2016 10:40

Bloggarista on tullut kaupparatsu

Suosituimmista bloggareista on tullut yleisiä brändilähettiläitä, jotka kirjoittavat tuotteista, jotka eivät välttämättä mitenkään liity blogin aihealueisiin.

Viime aikoina olen kuullut useammasta suusta ”blogiälläreistä”. Siis siitä, että blogien lukeminen on joko tyystin loppunut tai ainakin radikaalisti vähentynyt. Syyt ovat aina samat: liika kaupallisuus ja samojen yhteistyökampanjoiden kiertäminen blogista toiseen.

Suosituimpien alustojen blogeja lukiessa on helppo huomata kuka on milloinkin bloginäkyvyydestä maksanut: samaa tuotetta joko kuvataan näyttävästi tai hehkutetaan useassa blogissa yhdenaikaisesti.

Blogien kaupallisuus ei ole missään nimessä uutta, mutta nyt se alkaa näkyä lukijakunnan kyllästymisenä.

Blogien kaupallistumisesta puhutaan usein negatiiviseen sävyyn kommenttibokseissa, keskustelupalstoilla ja kahvipöydissä. Siinä missä aikaisemmin yhteistyöpostaukset vain vilahtivat muun sisällön seassa, ovat ne nykyään melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Kaupallisesti värittymätöntä sisältöä on suositummissa blogeissa jopa vaikea löytää.

Blogin funktio on muuttunut

Monelle (myös minulle) blogien lukeminen on rentoutumisen ja eskapismin paikka: työpäivän jälkeen voi hetkeksi istua alas ja uppoutua jonkun muun elämään.

Kokemus lässähtää kun eteen tulee vain tuote-esittelyjä toisensa perään – usein vielä siitä yhdestä samasta tuotteesta viidessä eri blogissa.

Suosituimmat (ja samalla kaikkien kaupallisimmat) blogit alkavat muistuttaa toisiaan jo siinä määrin, että samojen tuotepostausten lisäksi bloggaajat käyttävät myös samoja termejä niin paljon, että niistä saa juomapelibingon.

Kaupallisuudessa ei sinänsä ole mitään pahaa: esimerkiksi muotiblogeissa vaatteiden, kosmetiikkablogeissa kosmetiikkatuotteiden ja ruokablogeissa ruokabrändien ja ravintoloiden esitteleminen kuuluu asiaan. Jos luotan bloggarin tyyliin ja mielipiteisiin hänen edustamassaan genressä, ilahdun blogista saamastani inspiraatiosta ja sen kautta löytämistäni uusista hankinnoista. Se on osa blogin funktiota.

Usein genrejen raja-aidat potkaistaan kuitenkin kumoon surutta: bloggareista on tullut yleisiä brändilähettiläitä, jotka kirjoittavat tuotteista, jotka eivät välttämättä mitenkään liityy blogin muihin aihealuesiin. Tällöin postaus ei juurikaan käsittele bloggaajan omaa elämää tai blogin aihepiiriä (joiden vuoksi blogeihin yleensä tullaan) ja lukija on syystäkin hämmentynyt. Usein myös pettynyt.

Vertaistuen ja -sisällön tuottajien sijasta bloggareista on tullut yhä enemmän yleisiä kaupparatsuja.

Minne lukijat katoavat?

Kun blogista tulee yleinen mainosalusta, on aiheellista kyseenalaistaa sen merkitys myös yhteistyökumppaneille. Luottavatko kuluttajat tosiaan siihen, että bloggaaja aidosti pitää kaikista mainitsemistaan brändeistä viidelläkymmenellä eri toimialalla?

Tai jos blogin aihepiirillä ei ole mitään tekemistä mainittavien brändien tai tuotteiden kanssa, voidaanko postausten olettaa löytävän yhteistyökumppaneiden kannalta relevantit kohderyhmät? Kuka lopulta hyötyy yhteistyöpostausten sillisalaatista ja blogeista, jotka ovat toistensa kopioita?

Vaikka blogit edelleen pitävät suosionsa etenkin nuorten kuluttajien keskuudessa, on vastakkainen trendi havaittavissa jo varsinkin aikuisissa kuluttajaryhmissä. Mediakriittiset lukijat karsastavat ylikaupallisuutta ja kaikkoavat, mutta minne?

Oma veikkaukseni on, että kuluttajat siirtyvät takaisin ruohonjuuritasolle etsimään ”aitoa” kuluttajien tuottamaa vertaissisältöä.

Pienten ei-kaupallisten blogien lisäksi pienemmät, visuaalisemmat ja aktiivisemmat kanavat, kuten Tumblr, Instagram, Twitter ja videopohjaiset kanavat kasvattavat suosiotaan. Myös suurten alustojen blogit pitävät pintansa, mutta niiden funktio muuttuu: blogien pariin päädytään silloin, kun etsitään kaupallista tietoa, kuvia ja kokemuksia eri tuotteista ja palveluista, ei viihdettä ja vertaistukea.

Kirjoittaja Hilkka Rissanen on Vapa Median sisältöstrategi ja aktiivinen blogisisältöjen kuluttaja, jonka blogilukulista on muuttunut viimeaikoina radikaalisti.