Kuningassisältöä

Erol Tekkanat 13.7.2016 08:57

Olisiko aika vaihtaa lead agencya?

Pinja Nikki
Erol Tekkanat on Vapa Median luova johtaja.

Varoitus: tämä teksti saattaa aiheuttaa verenpaineen nousua tai närästystä.

Lead agencylla on perinteisesti tarkoitettu tahoa, yleensä mainostoimistoa, joka määrittelee asiakkaan brändin kriittisiä piirteitä. Tämä pitää sisällään esimerkiksi strategista suunnittelua sekä ulkoasun ja äänensävyn määrittelyä.

Mainosten ja mediaostojen suosio on laskenut viimeiset viisi vuotta johdonmukaisesti.

Brändiä ei siis rakenneta mainoksilla. Kasvavassa määrin brändi kohdataan muualla kuin perinteisissä medioissa. Silti Suomessa brändiä rakentavat useimmiten mainostoimistot.

Hassua.

Brändi rakentuu tänä päivänä ansaitusti. Ihmiset ovat oppineet sivuuttamaan mainonnan.

En ole nähnyt yhtään mainosta Teslasta, mutta pidän sitä yhtenä maailman arvokkaimpana brändinä. Apple Music ei voittanut minua puolelleen mainoksilla, vaan ainutlaatuisilla radio-ohjelmillaan. Ja kyllä Suomessakin osataan. Kauppakeskus Itis rakensi loistavasti brändiä ja kasvatti media-arvoaan keskustelua herättävillä Ramadan-juhlilla. Kauppa kävi.

Mielikuva brändistä syntyykin useimmiten loppuun asti hiotulla tuotteella, ainutlaatuisella palvelukokemuksella tosielämässä tai verkossa sekä ansaitulla medialla.

Lead agencyn manttelin ansaitseekin jatkossa se taho, joka rakentaa merkityksellisiä brändejä. Sellaisia, jotka eivät ole pitkällä tähtäimellä riippuvaisia mediaostoista, vaan ovat brändeinä omavaraisia palvelu-, kokemus- ja mediakokonaisuuksia.

Ja kyllä, joskus brändin rakennukseen vaaditaan päräyttävä filmi tai pysäyttävä kuva, joka ei tunnu mainokselta, vaan viihteeltä, taiteelta tai ajankohtaiselta kannanotolta. Tärkeämpään rooliin nousevat brändin omien kanavien jatkuva hyödyntäminen ja media-arvon kasvattaminen.

Analytiikan roolia en voi myöskään korostaa liikaa – markkinointi ei ole koskaan valmis.

Lead agencyn tulee ymmärtää jatkuvan testauksen ja seurannan hyöty luovalle suunnittelulle.

Oli lead agency jatkossa mainostoimisto tai joku muu, tärkeää on ansaitun huomion ja omien kanavien systemaattinen rakentaminen.

Haastan kaikki Suomen markkinointipäälliköt ja toimarit pohtimaan tätä. Aihetta olisi hyvä miettiä myös mainos-, media-, ja sisältömarkkinointitoimistoissa.

Keskustelen aiheesta mieluusti lisää kenen kanssa tahansa.

Kunnioituksella,
Erol

Kirjoittaja Erol Tekkanat on Vapa Median luova johtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö