Olen analysoinut Instagramin ja muiden sosiaalisten medioiden kuvavirtaa. Tein kaikkeni, mutta kuvat eivät lausuneet minulle tuhatsanaisia tarinoita. Mielikuvitukseni ei vain riitä. Mitään metatasoa en löydä. Tällaisia asioita ne meidän kuvamme sitä vastoin kertovat katsojalleen:

  • Tässä kuvassa on olutlasi/viinilasi/samppanjalasi. Kohta minä juon alkoholia. Tykkää!
  • Tässä kuvassa minulla on aurinkolasit päässä ja pullistan hauistani. Sydän!
  • Tässä kuvassa on minun lemmikkieläimeni. Liikutu!
  • Tässä kuvassa katson ohi kameran etäisyyteen, ehkä haaveillen, vastaavia on miljoona. Tykkää mun asetelmallisesta herkkyydestä!
  • Tässä kuvassa ovat onnelliset lapseni ja puolisoni. Käytän heitä henkilöbrändini rakentamisessa. Nyt tulee seuraajia!
  • Tässä on kasa joko ostettuja tai poimittuja sieniä. Peukkua kehiin!
  • Tässä kuvassa olen jumppatrikoot päällä, katson uhmaavasti kameraan, minulla on hiki. Huomaa rintavako. Asetin itseni objektiksi, hästäg vahvatnaiset. Nyt sydänsilmäemojia peliin!
  • Tässä kuvassa minä ja toinen mies olemme ilman paitaa, uikkarit jalassa, jostain syystä sisätiloissa. Nyt punaposkiemojia muijilta heti!
  • Tässä kuvassa olen sairaalassa ja kädessäni/jalassani on harsosidettä. Sääliä tänne nyt heti!
  • Tässä kuvassa on tavaroita. Tykätkää tavaroistani! (sponsored by tavarantoimittaja)
  • Tässä kuvassa on kallis annos ravintolaruokaa. Olen siis ravintolassa. Diggaa mun elämää!
  • Tämän annoksen olen tehnyt itse. Olen kotikokki, koska se on muodikasta. Nyt kateusemojia kommenttisarakkeeseen!
  • Tässä kuvassa on lähis mun festivaalipassista. Paikalla oli 35 000 ihmistä, mutta tää on just mun. Bondaa!
  • Tässä kuvassa on mun rinta- ja vatsalihakset. Sulla ei ole sellaisia. Huomaa ero!
  • Tässä fokus on kasvoissani. Kämmen on ”rennosti” poskella. Tämä on bisneskuva. Siksi se on mustavalkoinen. Rakasta mun bisneskuvaa!
  • Tähän kuvaan olen tägittänyt muita kuvassa olevia itseäni seuratumpia henkilöitä. Olen siis menestyjien seurassa. Ihaile mua!
  • Tässä kuvassa minä harrastan harvinaisempaa muotiharrastusta. Olen edelläkävijä. Kunnioita mun ainutlaatuisuutta!
  • Tässä kuvassa biletämme. Bailatessa meillä on aina hauskaa. Arvosta bilettämistämme!
  • Tässä epäluonnollisessa asennossa takapuoleni on kohti kameraa ja olen pyytänyt että kaverini ottaa siitä kuvan. Nämä ovat suosittuja. Suosi mun persettäni!
  • Tässä kuvassa olen uimapuvussa märkänä, jostain syystä kylpyammeen äärellä. Olen seksikäs. Koskettele itseäsi! (Saa laittaa myös henkilökohtaista viestiä.)
  • Tässä kuvassa on viherjuoma ja hedelmiä. Näitä kuvia on miljardi, kopioin tämän suoraan, en jaksanut kuvata. Älä dissaa mun hyvinvointia!
  • Tässä kuvassa olen aika silleen VIP. Sinä et. Emojia mun etuoikeudelle!
  • Tässä kuvassa me skoolataan viinilaseilla, koska yksi meistä pyysi sellaista kuvaa. Hurraa meidän olemassaololle!

Edellisen perusteella voidaan tehdään isossa kuvassa kaksi tulkintaa. Kriittisesti ajatellen ihmiskunta kärsii aivokuolemaa ja idioottimaisuus on uusi normi. Se aika ja vaiva, joka näiden kuvien ottamiseen, hieromiseen, julkaisuun ja tykkäämisten seuraamiseen menee, on kaikki elämästä pois. Myötätuntoisempi tulkinta kertoo valtavasta hädästä. Sosiaalinen media on paljastanut ihmisyyden syvimmän kaipuun, joka on huomio, välittäminen ja rakkauden tarve. Aktiivisimpien somettajien sydämissä on suurin aukko täytettäväksi. Toivokaamme heille kaikille hyvää, ja että he lopulta löytävän ensin itsensä ja sitten sen juuri heille oikean ihmisen.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.