Laihon klinikka

Tommi Laiho 18.3. 08:11

Älä ota sitä vakavasti

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Suomalainen mentaliteetti on järkeistävä, huolehtiva ja vakuutuksia hakeva. Suomalainen on vakava ihminen, kirjoittaa Tommi Laiho.

Viime blogiin Anu Ylimaa kommentoi: "meillä on tunnetyhjiö, jossa on pelko kohtaamisesta – tai lähinnä torjutuksi tulemisesta – siksi etenkin meille suomalaisille puhelin on kuin helpottava rööki, kun sormilla ja silmillä on muuta näperrettävää kuin ihmisten kohtaaminen ja näetyksi tuleminen."

Suhtaudumme elämään kuolemanvakavasti. Niin pelokkaasti, että pakenemme sitä.

Tunnistan sen itsessäni. Kun alan järkeilemään pitkään, jäädyn.  Teen kaikesta elämän ja kuoleman kysymyksiä. Mutta kun annan intuition viedä, teen nopeita päätöksiä. Ne ovat jälkikäteen ajateltuna aina vieneet minua eteenpäin. Minun ei ole tarvinnut katua, toisin kuin elämättömässä elämässäni.

Mitä vakavampana ja tärkeämpänä asiaa pidämme sen enemmän alamme puristamaan mailaa ja panikoimaan. Moni asia jää kokeilematta ja yrittämättä, tai tulemme valinneeksi helppoja, turvallisia tai aivotoimintaa lamauttavia vaihtoehtoja. Olen varma, että moni on jättänyt vaihtoehtoisen uran, muuton, uuden harrastuksen tai jopa ihmissuhteen väliin, koska otti sen liian vakavasti jo ennen kuin edes aloitti.

Suomalainen mentaliteetti on järkeistävä, huolehtiva ja vakuutuksia hakeva. Suomalainen on vakava ihminen. Kun lähdemme lomalle, pakkaamme niin, että olemme valmistautuneita kuolemanvaaraan. Me emme iloitse mahdollisuudesta viettää elämme lomaa.

Kun joku lähestyy meitä ihmisenä, epäilemme, että siellä on koira haudattuna, etsimme merkkejä epäluotettavuudesta tai opportunismista tai varmasta hylkäyksestä. Osaamme nauraa häpeälle, noloudelle ja virheille vain Speden tuotannoissa tai sketsihahmoissa. Teemme kaikkemme ettei meille naureta, sillä me emme oikein osaa nauraa itsellemme. Olisihan se kauheaa, jos joku näkisi minussa virheen, koska hyväksyntä on meille niin tärkeä ja vakava asia.

Kaiken edellisen näkee alleviivatusti perinteisessä yritysmaailmassa. Epäonnistuminen on kiellettyä. Sen näkee markkinoinnin suunnittelussa, sen keskeinen tavoite on päästä tavoitteisiin minimoimalla riskit. Pelkät suunnitelmat paperilla pelottavat niin maan helvetisti. Ei uskalleta innostua mahdollisuuksista, sillä järkeilemme, että todennäköisemmin yritys on konkurssitilassa tai oma työpaikka vaakalaudalla puolen vuoden päästä.

Useammin kuulemme lauseita kuten "nyt pitää tarkkaan harkita", "millä varmistetaan" tai "nyt pitää muistaa välitön myynti". Hullunahan sitä pidettäisiin joka sanoisi "tästä tulee meidän paras kamppis ikinä", "odotan innolla miten kansa alkaa tästä väittelemään" tai "vaikka epäonnistuisimme, olimme todella rohkeita, ja se on meidän ydinarvo".

Mutta. Kun katsoo kamppista, brändiä, elokuvaa, esiintyjää, tiimiä tai urheilujoukkuetta joka on erinomainen lajissaan, siinä tuntuu, siitä hengittää rentous, pakottomuus. Eikö? Sen aistii. Tekijöillä on ollut hauskaa. Vaikka tavoitteet ovat pilvissä, itse tekeminen ja valinnat tehdään ilon kautta. Havainnoi näitä tahoja ja heidän energiaansa, keskinäistä kemiaa, siitä uhkuu tahtoa ja naurua. Kaikkea ei oteta niin vakavasti, koska tajutaan, että vain tässä hetkessä voidaan olla ja vain tämä hetki on tärkeää. Kun nämä hetket asettuvat jonoksi, sen päässä on ainutkertaisempi suoritus kuin jos joka hetkessä olisi ollut läsnä hätä ja huoli.

Voittajat uskovat aina mahdollisuuksiin uhista huolimatta. Häviäjät varautuvat epäonnistumiseen eivätkä usko voittoon tai itseensä. Siinä on kaksi täysin vastakkaista mentaliteettia. Kun tappio ei ole maailmanloppu, voi tehdä työnsä rennosti ja siitä nauttien. Kun jokainen mahdollisuus ja valinta ei ole elämän tai kuoleman kysymys, voi murheetta edetä kohti haluamaansa.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.