Laihon klinikka

Tommi Laiho 25.3. 08:29

Älykääpiöiden valtakunnassa normaali on jättiläinen

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Media on tehnyt Greta Thunbergista erikoistapauksen, mutta se, mistä hän puhuu, on maalaisjärkisen tavallista.

Keksin otsikon ennen sisältöä. Päätin julkaista sen. Aloin miettiä, miten sen sanottaisin, mistä otsikko kumpuaa. Psykologi voisi väittää, että pyrin nostamaan itseäni muiden kustannuksella. Se on täysin mahdollista. Muiden alentaminen kertoisi huonosta itsetunnosta. Olen kärsinyt siitä nuorena. Nykyään hyväksyn olevani tavallinen, hieman päivästä tai jaksosta riippuen. Nyt on vähän heikompi kausi, en-pidä-itsestäni-kausi, jolloin huomaan, että muiden kannustus on elintärkeää. Kun kuulen itsestäni hyvää tai kaunista muiden suilla, koen olevani tärkeä jollekin, se antaa minulle voimaa jaksaa, ja samalla tahtoa antaa heille hyvää takaisin.

Siitä otsikko kumpuaa, siitä, että tavallisuus on jo paljon, normaali riittää.

Älykääpiöillä en viittaa tyhmyyteen vaan narsisti-idiootteihin. Heitä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja älykkyyosamääristä. Heitä ei ole aina helppo tunnistaa, koska he saattavat olla hurmaavan oloisia, aluksi.  He ovat niitä, jotka eivät koskaan kysy sinulta mitään, he eivät koskaan kuuntele. He manipuloivat muita omiin tarkoituksiinsa eivätkä anna mitään takaisin. He luovat valheellisia vaikutelmia itsestään ja ylikorostavat itseään. He lupaavat asioita, jotka eivät toteudu. He vaativat faniutta, mutta ovat täysin välinpitämättömiä näitä ihmisiä kohtaan.

Elämme älykääpiöiden valtakautta. Se toteutuu kaikkialla. Heille ei tavallinen riitä, tavalliset ovat heidän palveluskuntaansa, niitä matteja ja maijoja, kehäkolmosen ulkopuolisia, kun he itse taas kokevat olevansa jumalasemassa, ainutlaatuisia ja parempia.

Näemme tämän konkretisoituvan ”henkilöbrändäämisessä” ja olemme nähneet sen pitkään jo brändeissä. Varoitus: heti jos joku ihminen sanoo olevansa brändi, juokse. Kun joku brändi kuvailee alati itseään ja superominaisuuksiaan, jätä ostamatta. Kummassakin tapauksessa voit olla varma, että ainoastaan rahasi tai ihailusi kiinnostaa näitä niin kutsuttuja brändejä. Nämä tahot ovat vastakohta sanalle ihmislähtöisyys, joka taas sanana on synonyymi paljon laimeammalle asiakaslähtöisyydelle. 

Onneksi on aina olemassa vastavoima, oppositio. Sekin kasvaa nyt kovaa vauhtia. Valistuneet brändit ovat heränneet hakemaan tarkoitustaan, olemassaolon oikeutustaan. Sitä kuvataan usein läpitylsällä sanalla vastuullisuus. Käytännössä se tarkoittaa, että brändi tekee mitä lupaa, on sanansa mittainen, ja kantaa vastuuta muista läheisistään eli asiakkaistaan, sekä yhteiskunnasta ja ympäristöstä. Eli brändi palvelee itseään suurempaa arvoa.

Eikä se tarvitse suuria tai ihmeitä. Tunnen valmisruokabrändin joka tekee tavallista ruokaa tavallisille ihmisille periaatteidensa mukaan. Se keskustelee asiakkaiden kanssa kuten ihminen ihmiselle.  Kuuntelee heidän toiveitaan. Välillä humoristisesti, välillä itseään haastaen, välillä vakavammin, mutta aina välittäen. Se on noussut toimialansa pidetyimmäksi brändiksi, vaikka se on hyvin tavallinen.  Jos mietimme 16-vuotiasta Nobelisti-ehdokasta Gretaa, joka taistelee ilmastonmuutosta vastaan, niin media on tehnyt hänestä erikoistapauksen, mutta se, mistä hän puhuu, on maalaisjärkisen tavallista. Hän ei tee työtään itsensä vaan missionsa tähden. Hän uskaltaa olla oma itsensä, toimia arvojensa mukaan ja kannustaa muita samaan eli ajattelemaan itse ja toimimaan. Näitä toisinajattelijoita, jotka välittävät enemmän muista kuin vain itsestään, on paljon.

Ihmisyyden ytimessä ei ole itserakkaus vaan vastavuoroinen rakkaus.  Se on normaalia. Kun uskallamme olla normaaleja, seuraukset ovat jättimäisiä.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö