Laihon klinikka

Tommi Laiho 2.1. 08:43

En pysty luomaan tunnesidettä tavaraan

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Brändi, joka edustaa jotain itseään suurempaa arvoa tai sanomaa, on minusta ainoa syy markkinointiin sekä brändien luomiseen.

Olen ilmeisen tunneköyhä tai henkisesti rajoittunut. En ole pystynyt luomaan tunnesidettä tavaraan tai materiaan. Sydämeni ei pamppaile tai hengitykseni tihene, kun näen jotain uutta ja oletetusti ”ainutlaatuista”. Kun markkinoille ilmaantuu tuotekehityksen viimeisin ihme, minä en ole ensimmäisenä jonossa. Nuorempana käytin rahani levyihin, niitä keräsin ja säilöin, tavaroita ne eivät minulle olleet. Se harrastus jäi, kun lp- ja cd-kausi päättyi.

Jos ostan jotain, en kerro siitä yleensä kenellekään. En usko, että kukaan voi väittää minun brassailevan tavaroilla.  Sama pätee kalliimpiinkin tai arvokkaampiinkin asioihinkin kuten autoihin tai asuntoihin. Auto on minulle kulkuväline, asunto yöpymisosoite. En ole katunut yhtään muuttoa mistään asunnosta milloinkaan.

Olen tehnyt päässäni harjoitteen, jonka väitän pitävän paikkansa. Mikäli minulle annettaisiin 10 minuuttia aikaa ottaa mukaani mitä haluan ja kaikki loput tavarat menisivät kierrätykseen, käyttäisin ajasta 15 sekuntia. Ottaisin tietokoneeni, minulle tehdyt isänpäivä- ja syntymäpäiväkortit sekä vaihtoalushousut. Kaikki muu saisi mennä, enkä jäisi murehtimaan niiden perään.

Pientä iloa minulle tuottaa satunnaisesti antaminen. Kun joku tulee iloiseksi ostamastani asiasta, lahjasta, minäkin olen hetken iloinen. Saatan nähdä lahjan valintaan vaivaakin tai sitten ostan spontaanisti jotain, mikä minusta voisi sopia läheiselle. Uskaltaisin jopa väittää, että enemmän ostamistani tavaroista on mennyt yhteiseen käyttöön tai muille kuin itselleni, ainakin eurosummamääräisesti.

Tämä ei tarkoita, ettenkö ymmärtäisi, että monelle tavarat ovat tärkeitä. Niihin kiinnitytään, niitä vertaillaan ja usein ihmiset määrittelevät itseään ja muita niiden perusteella. Tajuan sen, vaikka se välillä vähän surettaakin minua. En usko, että kuolinvuoteella muistellaan tavaroita. Tavarat korvaavat ihmiselle kiintymyksen tarvetta, ne edustavat pikaista mielihyvää, kun muuta ei ole tarjolla tai muuhun ei omasta rajoittuneisuudesta johtuen pystytä.

Kaikkeen edelliseen perustuen, siksi osaan arvostaa todellisia, eläviä ja aktiivisia brändejä. Brändi, joka edustaa jotain itseään suurempaa arvoa tai sanomaa, materiaa tai hetkellistä palvelukokemusta isompaa, on minusta ainoa syy markkinointiin sekä brändien luomiseen. Brändi, jonka pyrkimys on muuttaa maailmaa paremmaksi, humaanimmaksi, iloisemmaksi tai oikeudenmukaisemmaksi on jonkin arvoinen, siitä voi vähän maksaakin. Siitä, mitä se edustaa. Jos brändillä ei ole arvoa, sillä ei ole arvoa.

Brändit ovat maailman levinnein ja näkyvin käyttöliittymä ihmisiin sekä heidän välillään. Ne tunnistetaan ja tiedetään kielestä, kulttuurista tai uskomuksista riippumatta. Niillä on suunnaton valta. Brändeillä on minusta velvollisuus ja vastuu vaikuttaa tähän maapalloon sekä sen ihmisiin. Ja nimenomaan hyvällä. Jos syy on vain itsekäs, toivon niille pahaa, elinkelvottomuutta. Siksi mietin, mitä valitsen tai kannatan, kun jotain on ostettava. Siitä huolimatta brändi ei ikinä tule korvaamaan minulle ihmissuhdetta. Se on minusta mielipuolinen ajatuskin.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö