Laihon klinikka

Tommi Laiho 29.8.2016 07:42

Et tee ikinä väärin, jos pyrit erinomaisuuteen

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Menestys ei ole valinta, se on tulos. Erinomaisuus on.

Olen vakavasti hurahtanut Netflixin Chef’s Table -sarjaan. Tarjolla on kaksi kautta vajaan tunnin mittaisia dokumentteja huippukokeista. Ruoka, vaikkakin se on upeaa ja ainutlaatuista, ei ole se mistä sarjassa saan suurimmat kiksit.  

Tarinoista saan. Kokkien elämäntarinat käydään läpi, ja vaikka kyseessä on tietysti dramaturginen keino, niissä kaikissa näkyy, miten monivivahteinen ja haastava menneisyys on muovannut näistä ihmisistä uniikkeja persoonia. Ja kun he ovat sellaisiksi kasvaneet, heidän ruokafilosofiansa on heidän omansa. Heidän ruokansa on ainutlaatuista, koska he ovat.

Useimmille heistä ruoka, juoma, kattaus, tiimityö, palvelu ja ravintolan tunnelma ovat keinoja ilmaista itseään ja keskustella asiakkaiden kanssa. He puhuvat enemmän taiteesta ja luomisesta kuin vaikka ruoasta bisneksenä. Raha tulee vasta taiteen ansiosta ja sen jälkeen.

Ravintolamaailmassa huonon, keskinkertaisen ja erinomaisen erot ovat tuntuvat. Asiakas valitsee lompakkonsa ja makunsa mukaan. Heikommallakin kulinaarisella maulla pelaava ihminen hahmottaa yleensä nämä laatuluokat. Yleisesti huippukokkeja ja –laatua arvostetaan, vaikka heidän ravintoloissa ei koko ajan kävisi.

Toisin on markkinoinnissa. Parasta laatua ei välttämättä edes haluta saati tunnisteta. Yhäkin markkinointi-ihminen joutuu perustelemaan työtään organisaatiolle ja johdolle. Mainosihminen puolestaan joutuu joka päivä perustelemaan mikä tekee mainonnasta hyvää. Analogia; aika pitkälti samat asiat kuin mikä tekee ruoka-annoksesta ainutkertaisen.

En halua olla tekemisissä asiakkaiden kanssa, joille vettynyt kirjolohikiusaus riittää. Ja en kuuntele argumentteja, joissa sitä puolustetaan sillä, että "suomalaiset eivät ymmärrä" ja "kehä kolmosen ulkopuoli". Jos joku on noin kunnianhimoton, unelmaton ja valmis luovuttamaan jo ennen kisaa, meillä ei tule ikinä synkkaamaan. Mene jonkun kaltaisesi sieluttoman luokse puhumaan pisnestä.

Vähittäiskaupassa voi menestyä myymällä edullisesti hyvää. Asiantuntijabisneksessä ei, koska emme voi myydä volyymia henkilökeskeisessä ammatissa. En varsinaisesti usko asiantuntijabisneksessä jatkuvaan strategiointiin. Strategian pitää olla äärimmäisen yksinkertainen, koska ainoa tapa pärjätä on tehdä asiakkaista menestyksellisiä.

Yksi strateginen neuvo minulla on, uskon siihen täysin eikä kukaan ole koskaan pystynyt kumoamaan sitä: vaikka olisit kuinka turvallisuushakuinen, tekisit riskianalyysia aamusta iltaan ja murehtisit tulevaisuuden taantumia, et tee ikinä mitään väärin, jos pyrit aina erinomaisuuteen.

Erinomaisuuteen pyrkiminen ja uuden luominen ovat itseisarvoja. Jos aina ja joka paikassa alleviivaat näitä ja toimit niiden mukaan, et ole ikinä väärässä. Vasta-argumentoijan pitäisi kumota evoluutioteoria. Kun ihminen ja yrityskulttuuri rakentuu erinomaisuuteen, edessä on upeita aikoja. Tuskaa, draamaa, huumoria, intohimoja ja aivan järjettömän vaikeita valintoja. Valinta itsessään on aina helppo: valitse erinomaisuus. Mutta sen seuraukset ovat kipeitä. Ja erinomaisuus ei automaattisesti johda vaurauteen, matka on pitkä ja kivinen. Tulet monasti epäonnistumaan ja toteamaan ettette ole vielä erinomaisia, lähellekään.

Kaikki menestys vaatii enemmän työtä. Menestys ei ole valinta, se on tulos. Erinomaisuus on. Polulla on vaan vaikea pysyä, koska mielellään tekisi kompromisseja ja antaisi välillä itselleen sekä muille löysää. Palkitsevaa on se, että vaikka ei ikinä saavuttaisi ylivoimaista erinomaisuutta, mutta siihen alati pyrkisi, pikkuhiljaa kaikki tietävät sen. "Ne perhanat tekee kaikkensa ollakseen erittäin hyviä". Se on paljon haluttavampi maine kuin "mikä se firma nyt olikaan joka myy eniten somepostauksia pilkkahintaan?".

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Musiikkipalvelut

20.02.2018 17:09

Spotify kaavailee uutta aluevaltausta

The Guardian ja musiikkialan julkaisut arvelevat työpaikkailmoitusten perusteella, että Spotifyssa on käynnissä kaiutinprojekti.