Laihon klinikka

Tommi Laiho 24.9. 09:37

Haluatko muuttaa käytöstä vai nalkuttaa?

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kun saat mukaasi intohimoiset, ne joille asiasi on myös heidän asiansa, muutos isossa kuvassa on mahdollinen.

Donald Trump on rasisti narsisti, jonka pitää muuttua. Kaikki maailman mediat, jokainen vastustaja, monet vaikutusvaltaiset tahot vuorovedoin huutavat vääryyttä ja vaativat muutosta niin mieheen kuin hänen politiikkaansa. Tuleeko Trump muuttumaan? Ei tietenkään.

Tupakanvastainen kampanjointi nalkutti vuosikymmeniä tupakan tappavan. Älä polta tupakkaa, kuolet. Oliko tupakoitsijalle epäselvää, että tupakka tappaa? Ei ollut. Lopettiko hän? Ei lopettanut.

Suomalainen kauppa on vuosia julistanut, vaatinut ja hokenut, että valitse suomalainen. Suomen lipun kuvaa on kasvatettu pakkauksissa, informaatiota on lisätty, on maaniteltu ja vedottu omatuntoon. Rahaa on investoitu niin paljon ettei budjetista ainakaan voi kukaan valittaa. Valitseeko suomalainen aina suomalaisen? Ei missään nimessä, vaan ostaa Crocsit jalassa Henkkamaukka-paita päällään tanskalaisen kinkun ennen kuin menee hoitamaan alkavaa kotimaista verisuonitautiaan kansainväliseen lääkäriketjuun. Tämä toki vain, jos Apple kädessään someriippuvuudeltaan ehtii.

Kuulin kerran miten eräs puoliso sanoi tosissaan, että "hänen kumppaninsa pakottaa hänet nalkuttamaan joka päivä, koska ei suostu muuttamaan tapojaan". Se on yhtä mielipuolinen perustelu kuin puolison hakkaajalla, joka perustelee toimintaansa sillä, että puoliso ansaitsee saada turpaansa.

Kukaan ei muutu mitenkään, vaikka hänelle kuinka hoetaan, infotaan, komennetaan, nalkutetaan, urputetaan, alistetaan, vittuillaan. Ei muutu. Päinvastoin. Kohde alkaa kapinoida, ikuinen asemasota on valmis alkamaan.

Jos ihminen muuttuisi käskystä, maailma olisi outo paikka. Se tarkoittaa, ettei meillä olisi lainkaan omaa tahtoa tai persoonaa. Olisipa se erikoista, jos jokainen ottaisi vastaan uuden määräyksen ja toimisi välittömästi sen mukaan. Aika hemmetisti saisi alkaa rakentaa uusia kaivoja, kun sinne hypytettäisiin jengiä.

Kun ihminen omatoimisesti haluaa muuttua, jo sekin tuntuu olevan puolimahdottomuus. Vaikka kuinka hoemme päässämme, että en syö sokeria, en juo, en ole siivoton, en pelkää, en ole vihainen vaan olen onnellinen ja hyvinvoiva, mikään ei silti muutu. Vaikka päässä olisi jatkuva mantra repeatillä. Asiat eivät muutu, jos niitä ei muuta. Se on toisteinen itsestäänselvyys, mutta muutos vaatii toisteisuutta. Entinen tapa tai persoonallinen piirre pitää lopettaa ja sen vastakkainen toiminta aloittaa. Sitä pitää toistaa, kunnes siitä tulee uusi luonne. Se vaatii valtavaa kärsivällisyyttä, päättäväisyyttä ja kurinalaisuutta, jotain sellaista mihin tämä adhd-toimintaan kannustava todellisuus ei tue. Jokainen muutos jonka näkee ihmisessä on todennäköisyyden vastainen ihme.

Silti niin tapahtuu – ei päivittäin, mutta ajan ja toiminnan myötä.

Jos edellisestä huolimatta haluat saada aikaan muutoksen muiden käyttäytymisessä, olet sitten johtaja, kumppani tai brändi, tässä muutama ajatus:

1. Unohda kokonaan miksi sinä haluat saada muutoksen aikaiseksi. Muutoksen kohdetta se ei kiinnosta lainkaan. Tutustu kohteeseen, myötäelä ja mieti miten muutos voisi palvella häntä tai heitä.

2. Mieti palkintoa. Mikä on hänen palkintonsa siinä suuressa prosessissa jossa hän vaihtaa tutun appelsiinimehun siihen uuteen merkkiin? Tuleeko hänestä parempi ihminen, pidetympi, persoonallisempi?

3. Vetoa tunteisiin. Yksilön jokainen virke tai teko juontaa juurensa tunne- ja kokemusmaailmaan.  Esim. huumorintajuun, romanttisiin tunteisiin tai oivallukseen vetoava kommunikaatio osuu aivojen alkukantaisimpaan lohkoon. Ja vaikka raivo tai viha ovat tunteita, jotka saattavat motivoida heikkoa ihmistä muutokseen, en suosittelisi tätä polkua. Siinä on rekyyli.

4. Jos haluat muuttaa ryhmiä, luota modifioituun Gaussin käyrään. Sinun uuden asiasi kommunikointi ei voi eikä sen pidä puhutella kaikkia. Tarvitset asiaasi ensin sanansaattajia, sellaisia jotka kokevat löytäneensä asian itse. Heidän palkintonsa on kokemus ainutlaatuisuudesta.

5. Kun saat mukaasi intohimoiset, ne joille asiasi on myös heidän asiansa, muutos isossa kuvassa on mahdollinen. Tärkein kohderyhmäsi on aina pienempi kuin laskennallinen kohderyhmä, sillä edellisen merkitys ja vaikutus on ylivertaisesti suurin.

6. Palkitse yhä. Me emme eroa juurikaan apinoista palkintojen suhteen. Me haluamme palkinnon, mieluummin tunnetasolla, kiitoksena, välittämisenä tai kokemuksena kuin ämpärinä, vaikka sekin meille ihmisapinoille tuntuu toimivan. Huomioitavaa on, että jos vertaisemme saa paremman palkinnon, meidän saama huonompi palkinto menettää merkityksen. Siksi jos kohtelet uutta työntekijää, uutta asiakasta tai uutta ystävää, paremmin kuin vanhoja, alkaa perälauta vuotamaan.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.