Laihon klinikka

Tommi Laiho 4.3. 08:23

Jos perustaisin nyt toimiston

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Emme ymmärrä kyseenalaistaa omaa käytöstämme, vaikka se olisi tärkeämpää kuin milloinkaan ennen.

Tulevaisuus näyttäytyy sellaisena jossa kenet tahansa voi tavoittaa milloin tahansa mistä tahansa. Ihmiset voi palastella miljooniin eri luokkiin ja heitä voi lähestyä yksin tai massoina. Jo nyt niin Yhdysvaltain vaalit kuin Brexit ovat olleet propagandan, manipulaation ja algoritmien voittoja.

Yksilö ei ymmärrä missään vaiheessa olleensa aivopesty. Jos olemme aina olleet laumasieluja omasta valinnastamme, nyt emme tajua sitä, vaan kuvittelemme olevamme ainutlaatuisia, voimaantuneita persoonia, vaikka olemme mahtavampien voimien alaisuudessa kuin ikinä ennen. Iso osa mielipiteistä ja päätöksistämme on ulkoa saneltua. Emme ymmärrä kyseenalaistaa omaa käytöstämme, vaikka se olisi tärkeämpää kuin milloinkaan ennen.

Jos nyt perustaisin toimiston, sen ytimessä olisi tarkoitus, joka tunnustaisi missä ajassa elämme.

Markkinointi, jos sen isossa kuvassa ajatellaan olevan käytökseen ja ajatteluun vaikuttavaa toimintaa, on yhtä kuin koko nykytodellisuuden kuvamme. Me kulutamme ja omaksumme sepitteitä, olivat ne sitten liikkeitä, missioita tai politiikkaa. Google, Instagram ja Facebook ovat tällä hetkellä uskontoja. Niihin suhtaudutaan fanaattisesti. Ne ovat puhdasta riippuvuuden markkinointia.

Jos nyt perustaisin toimiston, sen tarkoitus olisi olla hyvien puolella ja vain hyvien puolella. Se paljastaisi sen totuuden jossa elämme yhdessä asiakkaidensa kanssa. Se ja sen asiakkaat tarjoaisivat vaihtoehtoisia tapoja elää, jossa rehellisyys, aitous, kohtaaminen, nautinto ja syvät arvot sekä ihmisyys olisivat läsnä. Toimiston maine rakentuu asiakkaille tehdyn työn mukaan. Asiakkaiden ja meidän arvojen tulisi olla yhteneviä. Oletan, että paljon useammin sanoisimme ei kuin kyllä asiakkuuksille. Mutta ne, jotka kanssamme työskentelisivät, saisivat parempaa osaamista ja sitoutumista kuin kukaan missään.

Jos nyt perustaisin toimiston, se ei tyytyisi markkinointiviestintään, vaan sen osaaminen olisi vaikuttaminen kokonaisuudessaan. Se keskittyisi siihen, miten ja miksi ihminen muuttaa mielipiteitään, miten psyykemme on rakentunut ja miten ihminen voi kasvaa yhdessä muiden vertaistensa kanssa. Miten ihminen voisi olla parempi ihmisenä, toisille ja ympäristölle?

Tarinat, sepitteet, olisivat yhä keskeisesti mukana, sillä niiden mukaan olemme eläneet ja oppineet aina. Toimiston kaikki osaaminen perustuisi joko ihmisyyden ymmärtämiseen, luovaan johtamiseen tai brändin merkityksen löytämiseen. Brändit eivät ole kuolleet, niiden valta on suurempi kuin koskaan. Me emme väittäisi muuta, keksisi synonyymeja tai ismejä, vaan pysyisimme brändin perusasioissa. Luovan johtamisen arvo tulee kasvamaan. Sisältöä saattavat tuottaa robotit tai yleisö, mutta valinnat, suuri idea ja vaikutuksen muotoilu vaatii luovaa näkemystä ja sen johtamista nyt vielä enemmän kuin aiemmin.

En etsisi erityisosaajia, pienessä kuplassa eläviä, vaan haluaisin multitalentteja, henkilöitä joilla on joko laaja sivistys sekä kokemus tai poikkeuksellinen tunneäly sekä sosiaalinen osaaminen. Heidän arvojensa ympärille luotaisiin kulttuuri.

Toimiston perustajiksi valitsisin vain yrittäjäkokemuksella varustettuja henkilöitä, sillä heillä olisi oikea asenne, kyky kestää vastoinkäymisiä sekä kantaa vastuuta. He tajuaisivat, että ideoidemme ainoa tavoite on muuttaa maailmaa paremmaksi taistellen pahaa vastaan.

Hinnoittelu perustuisi tuloksiin; mielikuvien, käyttäytymisen ja brändiuskollisuuden kasvuun. Se on niin suuri missio, että siitä kuuluu saada korkea hinta, koska tuloksena tuotamme parempaa, kestävämpää, merkityksellisempää ja rakastavampaa elämää.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.