Laihon klinikka

Tommi Laiho 14.5. 08:04

Kieltämisen ja totuuden kohtaamisen raivokas konflikti

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Brändi menee lääkäriin. Vähän pipi olo, se sanoo. Tohtori tekee kattavan tutkimuksen. Mittaa arvot, jutteluttaa, käy läpi verenkuvan, tekee testejä. Kysyy, haluatko kuulla koko totuuden. Jos on pakko, brändi vastaa.

Et ole pitänyt itsestäsi huolta. Olet todella huonossa hapessa. Kaikki arvosi ovat väärällä tavalla koholla, näytät huonolta, kuulostat pahemmalta. Sinuna muuttaisin montaa asiaa. Tapasi käyttää aikaa on väärä. Se mitä olet syönyt on saanut sisäelimistösi krooniseen tulehdustilaan. Se miten toimit on rutiininomaista ja jatkuvasti sinulle epäterveellistä. Se vain pahentaa tilaasi. Vaikea suoraan sanoen uskoa, että sinun seurassasi viihtyvät muutkaan. Lisäksi näyttää siltä, että sinulla on vakava someriippuvuus, jonka johdosta sinulla on aikuisiän ADHD. Olet yliaktiivinen, poissaoleva ja epäselvä, kykenemätön keskittymään mihinkään merkitykselliseen pitkäjaksoisesti. Suosittelisin pitkää ja syvää psykologista terapiaa, jotta oppisit tuntemaan itsesi, päättäämään mitä oikeasti haluat ja mitä se vaatii. Jos jatkat näin, kukaan ei voi luvata sinulle pitkää ikää.

Brändi kävelee lähimpään kuppilaan. Tilaa porsaanleikkeen ja pitkän. Päättää laittaa huomenna laastarin haavaan. Anniskelutilan taustalla laulaa Zen Café siitä miten tavallaan jokainen on surullinen.

Oli kyseessä yksilö, tiimi, jokin piiri, ryhmä, yhteisö tai yritys – niissä kaikissa vallitsee usein jatkuva totuuden ja sen kieltämisen konflikti. Onhan se vaikeaa. Myöntää. Tunnustaa edes itselleen mikä on syvä totuus. Mikä on se mitä täällä tapahtuu tai on tapahtumatta sanojen takana. Hyväksyä itse se, että on vastuussa siitä on tapahtunut tai missä tilassa on. Se on kauhea tunne. Sanoa se ääneen, saati sanoa se jollekin toiselle tai jonkun ryhmän edessä. Vastuun ottaminen ja sen kantaminen on valtava testi, uskomaton paino harteilla.

Mieluummin sitä ei tekisi mitään. Sulkisi silmänsä, sulkisi suunsa, sammuttaisi piinaavat ajatukset. Pakenisi. Valehtelisi itselleen ja ääneen. Ihan hyvähän tämä on näin, onhan tässä paljon ihan ok, onhan tässä vielä aikaa. Onhan meillä mennyt ihan hyvin. Ollaanhan me arvostettujen brändien listalla, onhan meillä menestystä, mainetta. Huonomminkin voisi mennä.  Kun enemmistö ajattelee näin, muutosta ei tapahdu, paitsi hitaasti koko ajan huonompaan suuntaan.

Vastuu ja vapaus ovat saman asia sanoittamista eri näkökulmista. Vastuu on vapautta, vapaus on vastuuta. Se on myös jokaisen yksilönoikeus. Mutta koska usein katsomme itseämme vähän alas tai pelkäämme mitä muut ajattelevat, sosiaalista painetta, me emme tee sitä mikä olisi oikein pitkässä juoksussa. Me emme uskalla sanoa totuutta ääneen vaan hyväksymme jopa vääryydet, kohtalokkaan huonot päätökset tai tekemättömyyden. Me jäädymme. Ja kun sinä jäädyt, ja kaikki muutkin jäätyvät, koko brändi on arkkupakastimessa, joka on kohta hauta-arkku. Sinä olet siellä mukana.

Kävi näin. Brändi nielaisi purematta liian ison palan porsaanleikettä. Paikalle piti tilata ambulanssi. Yksi tarmokas, osaava ja rohkea ihminen pelasti tukehtumaisillaan olevan brändin.  Vasta todellinen kuolemanvaara herätti brändin miettimään lääkärin diagnoosia. Pitäisiköhän kaikki purkaa osiin ja aloittaa alusta? Tavallaan eihän siinä ole mitään menetettävää, koska toimien kuten ennenkin edessä on varma kuolema, jota ennen on ollut täysin merkityksetön elämä?

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.