Laihon klinikka

Tommi Laiho 4.12.2017 12:14

Kukaan ei ole korvaamaton ja asiakas on aina oikeassa

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Koko elämämme täyttyy vastaavista ”totuuksista”. Hoemme niitä niin tiuhaan ääneen ja itsellemme, että alamme uskoa niihin, toimimaan niiden mukaan ja toteuttamaan elämäämme ilman että kyseenalaistamme mitään, kirjoittaa markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja Tommi Laiho.

”Kukaan ei ole korvaamaton” –hölärin on laatinut joku korvattava. Toistamme sitä, uskomme siihen, erityisesti työelämässä. Ajatuksena se on aivopieru. Ota pois Lennon Beatlesistä, Tarantino Pulp Fictionista, Musk Teslasta. Mitä jää. Nada. Lähestulkoon kaikkien menestystarinoiden takana on nimettävät ihmiset, ilman heitä yhtälö ei olisi toiminut. Moni on korvattavissa, sekin on totta. Mutta ihmisen luonteeseenkin on kirjoitettu, että jokainen meistä haluaa olla korvaamaton jollekin asialle, taholle tai ihmiselle. Toivottavasti jokainen onkin, edes lapselleen tai sielunkumppanilleen. 

”Makuasioista ei voi kiistellä”-höpötys on puolestaan ammoisten aikojen Hesen kävijä argumentaatio omalle mieltymykselleen. Jos joku vannoo Steven Seagalin rainojen nimeen, on hänellä siihen toki oikeus, mutta silti hän on mauton. Makuasioista voi ja pitää kiistellä, muutenhan makumme ei kehity, eikä kukaan luo mitään uutta. Joillakin ihmisillä on keskimääräistä parempi maku jonkun aiheen suhteen, ja sitä kutsutaan osaamiseksi, kokemukseksi tai ammattitaidoksi. Se on toki valitettavaa sille, jonka maku on huonompi, mutta itse asiaa se ei muuta.

”Asiakas on aina oikeassa”-läpändeeros on virke, jonka äärellä aktiivisesti nyökytellään asiakaspalvelun nimissä. Juuri kukaan ei uskalla kyseenalaista tätä faktaa. Jos virke pitäisi sananmukaisesti paikkansa, esim. asiantuntijayritykset voisivat sammuttaa valonsa saman tien. Mihin teitä kukaan tarvitsee, koska ovesta sisääntuleva sydänpotilas tietää kirurgia paremmin, eikö niin.

Yksi vastaava uskomus, joka saa minut aina raivon partaalle kuuluu näin: ”parempi katsoa kuin katua”.  Siinä on tuplavirhe. Englanninkielinen versio menee ”look before you leap” tai ”better safe than sorry”.  Niillä halutaan sanoa, että pitää olla aina varma tai varmistaa ennen kuin tekee mitään.  Mutta suomalainen sanonta on itseasiassa päinvastainen, sen alkuperäinen idea on, että kannattaa kokeilla ettei kadu lopun ikäänsä kun jäi kokeilematta. Silti sitä yleensä hoetaan ymmärtämättä sanojen merkitystä ajatuksella, että pitää varmistella ettei joudu katumaan. Paradoksaalista tuplahölmöyttä. BTW; Ihminen joka haluaa loputtomasti varmistella ennen kuin tekee mitään ei tule ikinä tekemään mitään merkityksellistä. (Pahoittelut tämän kappaleen toisteisuudesta.)

Koko elämämme täyttyy vastaavista ”totuuksista”. Hoemme niitä niin tiuhaan ääneen ja itsellemme, että alamme uskoa niihin, toimimaan niiden mukaan ja toteuttamaan elämäämme ilman että kyseenalaistamme mitään.  Konventiot - sovinnaisuudet ja uskomukset – ovat laiskan ajattelijan alkuvoima. Voimana se on kitkaa, se estää kaiken muutoksen ja toisin tekemisen. Mutta vahva voima se on. Se on massa-ajattelua, lauma- ja lammassieluisuutta.

Pieniä toivon pilkahduksia tulee toisinaan vastaan briefpöydissä. Brändi haluaa muutosta, erilaisuutta, tehdä disruption. Se on mahtavaa, paras mahdollinen lähtökohta. Todellinen suunnanmuutos ja iso idea vaatii paljon rohkeutta, mutta silti se on tehokkain tapa menestyä, koska toinen vaihtoehto on jämähtää paikalleen, olla mitätön, hävitä.

Silti disruption tekeminen on vielä kohtuu helppoa, koska siinä muutos etäännytetään brändiin. Se todella, todella radikaali muutos olisi jos sinä ihmisenä oppisit kyseenalaistamaan oman ajattelusi ja lakkaisit toimimasta kaiken maailman hölmöjen opittujen väärien tai lamaannuttavien ”sääntöjen” mukaan.

Hirveästi tänään lainausmerkkejä.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.