Laihon klinikka

Tommi Laiho 12.3. 08:32

Markkinoinnin vallankumous ei saisi olla kahtiajako

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Olen tehnyt mielestäni havainnon. Kiinnostaa tietää mitä mieltä sinä olet siitä.

Digitaalinen vallankumous on ollut myös ajattelun vallankaappaus. Olemme omineet ja imeneet maailmalta oppeja. Kouluttaneet itseämme. Kun seuraa uutisointia medioissa tai keskustelua vaikka erilaisissa markkinointiryhmissä, jaamme erittäin ansiokkaasti uusinta tietoa, erityisesti nuoremman markkinointisukupolven toimesta.

Kun sen kaiken litteroi, laskee eri osiin ja summaa sitten yhteen, täysin ylivertaisesti keskusteluaiheiden määrässä kärkeen nousee järkiperäiset, säännönmukaiset ja siten kopioitavat käytännöt, teknologiset speksit ja kaavat. Markkinointi on muuttumassa mitattavaksi insinööritieteeksi.

Alleviivaan ettei minulla ole mitään sitä vastaan, jos niitä käytetään välineinä parempiin tuloksiin vaikka saavuttamisen osalta tai modernin ajan ostosuppilon tehostamiseen. Päinvastoin.

Minua ainoastaan huolettaa, että mekaniikat ovat ainoa asia, josta puhutaan ja jota jaetaan. Me innostumme puitteista ja järjestelmistä. Erinomainen sisältö luo tunteita. Miksi niiden synnyttämisestä ei puhuta samalla palolla?

Jos Suomen markkinointihistoria opettaa meille, että olemme innovatiivisia, mutta kehnoja konseptoimaan ja brändäämään – tekemään itsestämme kiinnostavia. Olisi sääli, jos rakentaisimme itsellemme saman miinan uudelleen, joka valitettavasti tosin on kansanluonteemme mukaista.

Halutuksi brändiksi tuleminen vaatii kykyä vaikuttaa, tunneälyä, luovuutta keksiä ideoita ja kertoa niistä. Se vaatii omaperäisyyttä, jota ei voi monistaa. Se on keskeistä oivaltaa. Sen ydintä ei voi laittaa sapluunaan vaan ainoastaan kannustaa brändejä sekä ihmisiä omaan ajatteluun sekä niistä johdettuihin tekoihin.

Näiden ideoiden jakeluun, kokemiseen ja ihmisten osallistamiseen tarvitaan teknologista ja digitaalista huippuosaamista. Eli ne eivät missään nimessä ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan tukevia. Yksi mahdollistaa toisen, mutta ilman toista ne ovat puolikkaita, jos sitäkään.

Jos ja kun me kaikki haluamme tehdä Suomesta markkinoinnin supervallan, rohkaisisin kaikkia alalla, nuoria ja vanhoja, entistä kiivaammin puhumaan myös ainutlaatuisen, rajoja rikkovan ja uniikin ajattelun puolesta. Tehdään tekoja, joita muut eivät ole jo tehneet, joista ei ole jo referenssejä ja oppeja koko digitaalinen media täynnä.

Jos siis, olet tästä havainnosta lainkaan samaa mieltä.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.