Laihon klinikka

Tommi Laiho 19.11. 08:26

Matalasta syvään päähän

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Matalassa päässä voi kellua koko ikänsä, mutta kaikki merkityksellinen tapahtuu syvässä päässä.

Allas oli täynnä uimataidottomia. Kaikki touhusivat matalassa päässä. Reunalta huudeltiin säännöllisesti komentoja kuten: "Ei saa mennä liian pitkälle! Pitää olla varovainen!"

Huolta istutettiin vesipetoihin, jotka ymmärsivät leikkiä rajatulla alueellaan. Kaksi omapäistä eivät välittäneet varoituksista, vaan erkanivat ryhmästä. He ylittivät sen äärimmäisen rajan, jossa jalat eivät enää kosketa pohjaan, ja ei tiedä, mitä tapahtuu. He oppivat uimaan ensimmäisinä.

Ei ole olemassa sementoituja kategorioita ”rohkeat mainostajat” ja ”varovaiset mainostajat”. On vain liikettä niiden välillä.

Niitä tahoja, jotka uskaltavat tehdä toisin, poiketa ryhmästä ja olla tilassa, jossa ei tiedä, mitä tapahtuu, on aina summamääräisesti vähän.

Toisinaan rohkea taantuu perässähiihtäjäksi, kun vastavuoroisesti jo pölyttyneeksi ja kangistuneeksi luokiteltu brändi tekee jotain, joka nostaa sen taas kiinnostavaksi ja haluttavaksi.

Kaikki tuo on täysin loogista ja inhimillistä. Enemmistö ihmisistäkin molskii matalassa päässä, vaikka siellä on tungos ja haisee pissa. Siellä on tuttua ja turvallista, tilanne paperilla hallinnassa. Vaikka niissäkin olosuhteissa meitä ahdistaa, silti haluamme pitää jalat tiukasti maassa.  Jokainen alalla osaa nimetä 10 tälläistä brändiä ja markkinointitoimistoa hetkessä.

Yleensä brändin suurin vastustaja ei ole yksikään kilpailija vaan brändi itse. Analogia ihmiseen menee melkein yksyhteen.

Oleellista on oivaltaa, että tilanne ei ole toivoton. Yhdessä yössä mistään tai kenestäkään ei tule edelläuijaa (allasmetafora vaatii tämän uudissanan). Toki niinkin on kuulemma kerran käynyt. Kuten tiedämme, rohkeutta ei ole pelottomuus vaan se, että kohtaa pelkonsa, yhden kerrallaan. Siitä pitää ottaa ilo irti ja voimaa itseensä. Siitä, että uskaltaa yrittää taistella sitä sisäistä petoa vastaan, joka koittaa pitää meitä matalassa päässä. Kun sen matsin voittaa, seuraavaksi voi yrittää kaataa sitä suurempaa mörköä.

En ole kuullut yrityksestä, jossa johdolta tulee mahtikäsky, että huomisesta lähtien meidän markkinointi on maailmanluokkaa. Tai että se ikinä niin toteutuisi. Jos yritys haluaa muuttua, se tapahtuu ensin yhdessä projektissa, sitten toisessa ja niin edelleen, kunnes siitä tulee hitaasti yrityksen tapa ja periaate toimia. Yritys ansaitusti vetää hartiat taakse ja on ylpeä siitä mitä se saa aikaan. Yrityksen itsetunto kasvaa, ja silloin se kestää paremmin myös takaiskut.

Jos olet yrityksessä, joka pyrkii tähän, kannusta aina niitä ihmisiä ja tekoja, joissa on uskallusta. Juhlistakaa pieniäkin disruptioita, palkitkaa radikaaleista ideoista vaikka ne jäisivät jopa toteutumatta. Huono energia on kierre, mutta niin on hyväkin. Se vaatii vaan enemmän työtä ja asennetta.

Myös toimistojen pitää ymmärtää tämä. Kärsivällisyys on valttia. Saatamme usein yli-innokkaina odottaa, että presentaatiomme ja sanamme menee sukkana ja sellaisenaan läpi.

Huomenna brändi tekee kaiken toisin. Ei tietenkään tee, ei vaikka ideat olisivat kuinka erinomaisia, siellä on altaan reunalla huutelijoita kuitenkin konttorin käytävät täynnä.

Tyytykää aluksi pikkuvoittoihin, jos näette että siellä toisessa päässä on halua yrittää parempaa. Kiristäkää ruuvia kerta kerralta. Älkää lannistuko jokaisesta vastaväitteestä ja hylsystä. Asiakassuhde on ihmissuhde, luottamuksen rakentamiseen menee aikaa. Ottakaa omavastuuta hudeista ja kiittäkää asiakasta onnistumisista.

Matalassa päässä voi kellua koko ikänsä, mutta kaikki merkityksellinen tapahtuu syvässä päässä. Kaikki kasvu, ihmisenä ja brändeillä muilla mittareilla, syntyy syvässä päässä. Silloin meitä ajaa uskallus eikä ylivarovaisuus. Siellä voi tapahtua mitä tahansa, mutta siitä huolimatta luotamme itseemme, että nousemme altaasta jotain voittaneena, edes itsemme.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö