Laihon klinikka

Tommi Laiho 15.4. 08:17

Ne päivät, joina mainonnanteko ei innosta

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Olemme tunne-eläimiä, yhtenä päivänä yksisarvisia, toisina hiiriä, kirjoittaa Tommi Laiho.

Mainonnantekeminen on minulle sydänveren luovuttamista. Kun ehdotan ideaa, annan palan itsestäni. Jos se hylätään, minut hylätään. Sama tunne, nimenomaan tunne, lienee kaikilla, jotka kokevat missä hyvänsä työssä merkityksellisyyttä. Kokemus on opettanut, ettei vastoinkäymisistä pidä lannistua, vaan yrittää uudelleen, toisesta kulmasta, taistella, neuvotella ja inspiroida asiansa puolesta. Energia tulee omista, niistä asiakkaista ja kollegoista, joilla on samoja uskomuksia, tahtoa tehdä toisin, luoda uutta ja nousta seuraavalle tasolle.

En hevillä lannistu (lause sisältää vitsin, jonka vain uuden nerokkaan Whitesnake-levyn ystävät tunnistavat), mutta on satunnaisia päiviä, jolloin minua vituttaa kaikki, pahimmillaan puuduttaa ja oleminen tuntuu turhalta. Mainonta. Ei tässä eeppisiä lauluja olla tekemässä, unohtumattomia kirjoja kirjoiteta tai keksitä syöpälääkettä. Teen mediatäytettä, olen kuluttanut elämäni hukkaan, kirjoitan leipätekstejä, joita kukaan ei haluaisi lukea. Kannustan kuluttamiseen ja yritän saada ihmisiä fanittamaan makkaramerkkiä. Tähänkö olen antanut sieluni, poisvalinnut mahdollisuuksia ja ihmisiä.

Tuossa mielentilassa pääni täyttävät pakkomielteet ja kehäpäätelmät, joita motivoi katkeruus ja katumus. En tuo sitä esiin, mutta olen täynnä uhkaa ja aggressiota, jotka toiselta nimeltään kantavat sanaa pelkoja. Pelkään olevani turha ja mitätön. Pelkään tuhlanneeni aikaa, joka on katoavaista. Pelot eivät ole vain jarruja, ne estävät meitä toteuttamaan itseämme, jäämme varjoiksi, ontoiksi, emmekä kasva siihen potentiaaliin, tarkoitukseen ja iloon, mikä meissä olisi mahdollista.

Olemme tunne-eläimiä, yhtenä päivänä yksisarvisia, toisina hiiriä. Kun antaa sisäiselle negaatiolle pysyvän vallan, se muuttaa maailman mustavalkoiseksi. Sitä alkaa tekemään huonoja päätöksiä, jotka johtavat vielä pahempiin. Voin kuvitella sen polun, jonka päässä Chris Cornell teki mitä teki.

Oleminen perustuu uskomuksiin, ja niistä johdettuihin havaintoihin. Jos uskoo olevansa huono, näkee itsessään vain huonon. Jos armahtaa itsensä, ja uskoo olevansa hyvä, suuntaa muuttuu. Kauhuskenaarion sijaan pysähdyn paikalleni ja tarkkailen sisään sekä ulos. Päätän havaita vain kauniin ja toiveikkaan. Ei kukaan ole syyllinen tilaani. Itse asiassa minulla on kaikki hyvin. Minulla on oma tahto sekä oikeus päättää mitä teen.

Kun alan taas luottamaan itseeni, voin jälleen luottaa myös muihin ihmisiin. Tämähän on itse asiassa hemmetin hauskaa. Joka päivä on erilainen. Ihmiset ovat inspiroivia ja persoonallisia. Opin uusia toimialoja ja työkulttuureita. Osa tekemästämme työstä synnyttää puheenaiheita ja jää elämään populaarikulttuuriin. Teen tarinoita, jotka puhuttelevat isoa osaa kansasta. Onnistumme usein innostamaan ihmisiä valitsemaan paremmin. Parhaimmillaan jokin yritys tunnistaa sen arvon mitä se palvelee, muuttaa toimintaansa ja pyrkii parantamaan joltain osin maailmaa tai suomalaisten elämää. Eihän sen enempää voisi edes toivoa.

Ehkä minä kirjoitan tuon seuraavankin odottavan leipätekstin.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.