Laihon klinikka

Tommi Laiho 19.3. 08:22

Neljässadas kerta toden sanoo

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Minulla on ollut tapana kirjoittaa jonkinlainen henkilökohtainen summaus sadan blogin välein.

 Tämä on tai ei ole 400. tekstini. Kansioni mukaan on, mutta tilastoniilona olen enintään keskinkertainen.

Kuten monessa muussakin asiassa.

Olen todella huono kaikissa teknisissä asioissa. Älä pyydä minua vaihtamaan auton renkaita, kokoamaan kirjahyllyä, kuvailemaan moottorin toimintaa, kertomaan viimeisestä gadgetistä tai applikaatiosta. Minulla ei ole vilpittömästi mitään halua, kiinnostusta tai osaamista. En ole early adopter, kuten markkinatermi kuuluu.

Lisäksi minulla on omia pelkoja, vääriä uskomuksia ja sokeita pisteitä. Varmasti rasittavin niistä on tietty kaikkivoipaisuus. Kiihkon tilassa alan saarnaamaan ja perustelen mielipiteitäni totuuksina. Se paistaa välillä teksteistäni. Sori. Toisaalta olen valmis muuttamaan mielipiteitäni ja teenkin sitä toisinaan. Minua viisaampi sanoi, että mielipiteen vaihtaminen uusien totuuksien ilmentyessä on viisauden merkki. Opettelen vielä aihetta.

Joku kutsuisi ja on kutsunutkin minua pertsaksi. Se saattaa olla leima tai kritiikki, mutta jos käsitteen tulkitsee ”perusasioista kiinnostuneeksi”, olen sitä mielelläni. Toisaalta olen blogannut 10 vuotta, silloin sitä ei harrastanut juuri kukaan säännöllisesti eikä sana ”henkilöbrändäys” ollut muotia. Olen ollut näissä asioissa edellä vaikka en ymmärtänyt olleeni.

Minulle bloggaus on ollut yksi tapa ilmaista itseäni enkä ole pohtinut tietoisesti seurauksia tai hallinnoinnut mainettani. Kaikki sellainen tuntuisi laskelmoivalta ja säännellyltä. Ehkä juuri siitä johtuen, tämän pienen median pieni blogi on se asia, josta minut tunnetaan. Yhä jaksan hämmästellä tavatessani uusia ihmisiä miten hyvin blogi tiedetään. Yleisin kommentti menee näin: ”sä kirjoitat sitä blogia Mömmöön, Tommi? Mä luulin että sä olet pidempi. Se on hyvä vaikka en ole aina samaa mieltä.” Älä ole. Oma ajattelu on tolkun merkki.

Vaikka aiheeni vaihtelevat ja tarkoituksellisesti kokeilen eri tyylejä sekä muotoja ihan omaksi huvikseni, on joitakin toistuvia teemoja joihin suhtaudun äärimmäisen intohimoisesti. Tulen piinaamaan teitä niillä jatkossakin. 

Minua surettaa silloin, kun ihmiset eivät tavoittele omaa potentiaaliaan. Kuljemme muiden ehdoilla, muiden odotuksia täyttäen, tavoitellen jotain saavuttamatonta pysyvää onnen tilaa. Pyrin kannustamaan oman ainutlaatuisuuden löytämiseen, oli kyseessä sitten yksilö tai yritys. Sinä olet paljon suurempi ihme kuin kuvittelet.

Minua kiehtoo inhimmilliset totuudet ja niiden paljastaminen. Elämme täysin järjettömän elämän.  Tarkkailet sitten ketä hyvänsä, ja kun näet vähän vaivaa, harjoitat tunneälyäsi, havaitset että jokainen ihminen perustelee asioita järjellä, mutta toimii täysin tunteella, pelkojensa tai tahtonsa hallitsemana. Siksi elämä on seikkailu, jota ei voi ennakoida tai suunnitella. Se on siistiä, mutta se pitää ensin oivaltaa, ja sitten luottaa niin itseensä kuin tulevaisuuteen. Sekoilkaa, kun sekoilemme kuitenkin. Hulluttelu on hyve.

Minä rakastan ideoita, oli niiden muoto, kohde tai lähde mikä hyvänsä. Voisin luoda ideoita, puhua ja väitellä ideoista aamusta yöhön. Ai niin, taidan niin tehdäkin. Olen etuoikeutettu.

Minua vituttaa kun havaitsen, että joku tekee elääkseen markkinointia, mutta ei uskalla, osaa tai välitä tehdä siitä mahdollisimman vaikuttavaa. Miten paljon hukkaan heitettyä aikaa, mahdollisuuksia ja elämää. Mene pois, sä droppaat meidän kaikkien tunnelmat! Markkinointi ja brändääminen eivät ole aivokirurgiaa. Ei kukaan kuole, jos siinä epäonnistuu. Siksi kannattaa touhuta vain sellaista, jonka yllä leijuu vaara tunne, mutta palkintona on suuri muutos ihmisten käytöksessä tai kulttuurissa.

Joku kenraali, jota Niken perustaja herra Knight siteeraa inspiroivassa elämänkerrassaan, julisti: sinut muistetaan vain niistä säännöistä jotka rikoit. Mieti miten nerokas lasari. Eli mene ja riko omat älyvapaat ahdistavat sääntösi sekä muiden ihmisten keksimät typeryydet, niin jäät historiaan. Just do it.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalinen media

24.04.2018 17:31

Facebook pyytää pian hyväksymään uudet käyttöehdot – Tivi: Yhteen kohtaan tulee kiinnittää erityishuomiota

Facebook joutui keväällä melkoiseen pyöritykseen, kun ilmeni että palvelusta kerättyjä tietoja oli käytetty hämärän data-analytiikkafirman työkalun rakentamiseen. Kymmenien miljoonien ihmisten tietoja hyödyntävää työkalua käytettiin tiettävästi esimerkiksi Donald Trumpin vaalikampanjassa sekä Brexitiin johtaneessa kampanjassa.