Laihon klinikka

Tommi Laiho 12.2. 08:34

Perfektionisti ei ole markkinoinnin johdossa parhaimmillaan

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Erinomaisuuteen pyrkiminen ja itsensä likoon paneminen on ihailtavaa, mutta se on eri asia kuin perfektionismi.

Puretaan se auki.

Täydellisyyden saavuttaminen on mahdotonta. Se on hölmöläisen tavoite. Matkalla mahdottomaan ehtii piinaamaan lähimaaston ja itsensä.

Jos sana perfektionisti kaikuu omassa päässä kauniina, saman asian kääntöpuoli on virheiden pelkääminen. 

Perfektionisti pelkää virheitä, mutta sanoittaa asiansa kuulostamaan ylevältä. Todellinen syy on ylikorostunut itsekritiikki tai vielä surullisempi motiivi eli ulkoiset paineet – kuvitelma siitä, mitä muut minulta odottavat.

No hätä, kukaan ei odota sinulta mitään, heillä on liian kiire ajatella itseään.

Markkinointi, joka kiinnostavimmillaan on kokeiluja, hulluttelua ja heittäytymistä, ei soisi olevan perfektionistin johtamaa.

Se jumittaa tekemisen ja tukahduttaa luovuuden. Organisaatiosta tulee hidas ja kankea, kun johto ei luota kehenkään ja peloissaan hakee tekemisestä virheitä.

Perfektionistinen johtaja hakee varmuutta, sataprosenttisuutta maailmasta, joka ei voi sitä hänelle tarjota. Hän ei päästä irti.

Vaikka raja on häilyvä erinomaisuuden ja täydellisyyden tavoittelun välillä, se on merkittävä. Jälkimmäinen tuntuu mahdottomalta ja se syö eteenpäinvievän energian koko yrityskulttuurista.

Meidän luonteenlaatumme ei ole hyvä kestämään häpeää, vaikka juuri häpeästä luopuminen vapauttaisi markkinoijan meissä.

Pari reipasta hölmöilyä päivässä on juuri sitä, mitä tohtorin tulisi meille määrätä.

Isommassa kuvassa virheellisyys tekee kaikesta paljon kiinnostavampaa. Virheet ovat parasta meissä!

Mieti, miten vapauttava ajatus.

Tätä tukee myös nykytutkimus monista eri näkökulmista. Luotamme robotteihin, jotka tekevät pieniä virheitä enemmän kuin virheettömiin.

Korvaamme viehättää lievästi riitasointuinen musiikki tasasointista paremmin. Ylivertaisen oloinen ihminen tuntuu kiinnostavammalta ja samaistuttavalta, kun hän tekee jonkin inhimmillisen mokan.

Näin toimii ihmissuhteetkin. Ei kukaan kaipaa täydellistä ihmistä kumppanikseen tai ystäväkseen.

Se tekisi meistä itsestämme turhan ja tarpeettoman, koska meillä ei olisi tarjota toiselle mitään: ei neuvoa, apua tai empatiaa.

Epätäydellisyys on persoonallisinta ja henkilökohtaisinta mitä meillä on tarjota kellekään.

Kiitos blogiaiheesta markkinointijehu Kari Hartikaiselle.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Musiikkipalvelut

20.02.2018 17:09

Spotify kaavailee uutta aluevaltausta

The Guardian ja musiikkialan julkaisut arvelevat työpaikkailmoitusten perusteella, että Spotifyssa on käynnissä kaiutinprojekti.