Laihon klinikka

Tommi Laiho 17.9. 08:18

Ryhdy draamakuningattareksi tai -kuninkaaksi

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Draama syntyy, kun status quo rikkoutuu, kirjoittaa Tommi Laiho.

Oletko koskaan ollut briefissä, jossa tehtävänanto ilmoitetaan: me haluamme lisää myyntiä ja asiakkaita, mutta emme halua muuttaa mitään.

Oletko koskaan kuullut ihmisestä, jonka ääneen lausuttu elämän motto on: tavoitteeni on pysyä samanlaisena koko elämän.

Tuskin olet, koska yrityksillä ja ihmisillä on pyrkimys kehittyä.

Sitten tulee se mutta. Sitten tulee se aikeen ja todellisuuden, itsepetoksen ja totuuden välinen käsittämättömän suuri kuilu.

Yritykset haluavat kasvaa ja kehittyä, mutta ne eivät uskalla oikeasti tehdä tarpeeksi dramaattisia muutoksia.  Siksi usein briefin todellinen luonne on vaatia kovia kasvuja ja tuloksia tekemällä samoin kuin ennen, mutta toki pienemmällä budjetilla. Se on brief, jota on mahdoton toteuttaa, mutta niitä kohtaamme kaikki.

Sama yksilössä. Pääosin ihmisillä on pyrkimys kasvaa, tulla sellaiseksi kuin kyvyt ja syvin olemus antaisi myöden. Se on hieno aie. Tunnemme kaikki tyyppejä, joissa näemme, että siellä sisällä piilee suuri potentiaali, hyvä uniikki persoona. Mutta. Muuttumisen pelko, se mitä se vaatisi, mitä pitäisi rikkoa ja tehdä toisin, on niin suuri muuri, että huijaamme itseämme.

Sanomme itsellemme ettei ihmisen perusluonne mihinkään voi muuttua. Ihan kuten yrityskin. Pidämme samat rutiinit ja uskomukset, puhumme muutoksesta isoon ääneen, vaikka ainoa mitä käytännössä teemme on se, että varaamme PT-ajan, siirrymme vähärasvaiseen ja luemme jonkun selfhelp-kirjan. Ei se muuta mitään, mutta antaa sekunniksi lumevaikutelman.

Niin yritys kuin ihminenkin toivoo voivansa ylläpitää status quon. Mikään ei saisi muuttua, kaikki se mikä on tuttua ja turvallista pitäisi säilyä. Ehkä sen päälle tai sivuun voidaan touhuta jotain, ja puhua suuria kuten firman syysstrategian ja organisaatiokaavion esittelyssä. "Meistä tulee markkinajohtaja, edelläkävijä, asiakaskokemuksemme on ainutlaatuinen, olemme parhaita, sinä olet huippuosaaja, ja nyt ollaan järjestäydytty!" Paskapuhetta, jonka ostamme, koska ajatus on kaunis ja kannatettava.

Mikä tässä nykytilassa on niin hienoa ja ihmeellistä ja kliimaksin huippu, että siinä pitäisi olla aina? Ei tietenkään mikään, harva yritys on tyytyväinen tähän, melko harva ihminen on täysin onnellinen tässä. Ja jos muistelisimme taaksepäin, muistaisimme, että yrityksen historian tai oman elämän varrella tärkeimmät hetket ja jaksot, parhaat tulokset ja muistot, ovat syntyneet jonkinlaisen muutoksen, kriisin, tulemana.

Draama syntyy, kun status quo rikkoutuu. Miettikää niitä tositarinoita, ihmisiä, yrityksiä, tai sitten elokuvia ja sarjoja, joita ihailette tai seuraatte. Niissä on lähtökohta, vallitseva tila, joka olosuhteiden johdosta, ihmisen toimesta tai jostain muusta syystä rikkoutuu. Sairaus iskee, maailmanloppu lähestyy, joku kuolee, viholliset hyökkäävät, rakastutaan, mennään naimisiin, tulee kolmas osapuoli, muutetaan maasta, joku sekoaa keskiluokkaisessa lähiössä, syntyy lapsi – jokin rikkoo merkittävästi nykytilan ja turvan tunteen.

Jos komediassa nauramme ihmisyyttä, itseämme, muutos on aina draamaa. Jos yritys haluaa tehdä toisin, jos ihminen haluaa muuttua, se käynnistyy draamasta. Se on dramaattista.  Me katsomme mielellämme draamaa, koska siinä ihminen kohtaa jotain arvaamatonta, katsomme miten hän sietää yllättävän, taistelee tai sopeutuu, ja draamattisesti muuttuu toiseksi, oman elämänsä sankariksi.

Me emme mielellämme elä draamaa, vaan vältämme sitä, koska siinä on kova tunnehinta. Joudumme kokemaan negatiivisia tunteita, epävarmuutta, menetämme kontrollin, teemme itsemme kanssa töitä ja toisin kuin ennen. Kohtaamme pelkoja ja vastusta. Keskellä draamaa emme usko sen tarjoavan palkkiota, olevan sen arvoista. Mutta koska elämä tai yritystoiminta ei yleensä mene kuten sen on itse suunnitellut, draamaa on kuitenkin aina luvassa. Sen voi taata.

Siksi on suorastaan typerää maata paikallaan ja odottaa mitä saattaa tapahtua, mihin yritys tai sinut pakotetaan muiden toimesta. Ryhdy draamakuningattareksi tai kuninkaaksi. Aloita jotain, uskalla jotain, muuta säännöt, kokeile, riko moukarilla nykyinen häkkisi, reagoi spontaanisti, huuda, itke, naura, suutu, rakasta, haasta, tee, yllätä. Synnytä draamaa. Luo draamaa. Katsotaan mitä tapahtuu. Takaan, että tapahtuu enemmän kuin nyt.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.