Laihon klinikka

Tommi Laiho 23.4. 08:18

Sinä tiedät, mitä sinun pitää tehdä

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Muutosta tulee johtaa ja inspiroida, kirjoittaa Tommi Laiho.

Ihmiset eivät ole niin puusilmäisiä ja tiedottomia kuin toisinaan vaikuttaa. Meissä jokaisessa piilee tieto siitä mitä meidän pitäisi päättää, mitä pitäisi tehdä. Tiedät kyllä. Se levoton olo, joka niinä harvoina pysähtymisen hetkinäsi valtaa sinut. Mieltäsi kiusaa ajatukset. Pohdit mennyttä, analysoit tilannettasi. Sinä tiedät mitä haluaisit, mikä on unelmasi tai mieluummin päämäärääsi, tiedät mitkä asiat sen vuoksi tulisi korjata, mikä muuttaa, mitkä asia kohdata. Sinä tiedät.

Avuttomia ja huolissaan me olemme. Epäilemme. Emme usko itseemme. Emme kestä ajatusta seuraamuksista, joita saattaisi tapahtua, jos tavoittelisimme sitä mitä haluamme. Pohdimme. Jos päätän tehdä näin, se vaikuttaa tähän ja tähän. Ennakoimme. Joutuisimme ehkä käymään vaikeita keskusteluja, tekemään ehkä kurjia päätöksiä, taistella pelkojamme vastaan, kokea tilanteita ja tunteita joita haluaisimme välttää. Meidän pitäisi tehdä päätöksiä. Päätöksiä.

On niin paljon, paljon helpompaa olla tekemättä mitään. Seurata tilannetta. Toivoa sormet ristissä, että jotain muuttuisi, jonkun muun reaktion toimesta tapahtuisi mitä haluamme. On helpompaa vinkua kohtaloaan.

Yritykset eivät ole niin puusilmäisiä ja tiedottomia kuin usein vaikuttaa. Oli yrityksen koko mikä tahansa, tieto on siellä. Se on piilevää. Se leijuu ilmassa.  Se selviää kun kuuntelee, kuuntelee tarkkaan, tai katsoo. Se tieto on sivulauseissa, olankohautuksissa, turhautumisissa, neukkarin ilmassa, johdon kasvojen ilmeissä, asiakkaiden palautteissa, kahvitilan pöydän pinttyneissä tahroissa.

Yrityksellä on strategia, täynnä sekä latteuksia että suuria sanoja. Mutta aie siellä on. Päämäärää sinne on kirjoitettu. Jotain ainutlaatuista ja erilaista yritys haluaisi olla. Jotain se haluaa olla. Jotain jonne on matkaa. Jotain jonka eteen pitää tehdä töitä. Muutoksia. Ai saamari, se on iso sana, muutos. Sitä hoetaan kuin se tapahtuisi hokemalla. Puhutaan kuin oltaisi jo siellä vaikka matka ei ole vielä edes alussa.

Mutta yritys tietää. Se tietää mitä sen pitäisi tehdä. Se on radikaalia. Vai onko? Onko se oikeasti vain jotain mitä se ei ole aiemmin tehnyt. Jotain mikä poikkeaa totutusta, tavoista, rutiineista, konventioista. Jotain missä pitää ensin rikkoa normeja, itseään, ja sitten luoda itsensä osin uusiksi.

Yrityksessä tiedetään mikä siellä on päin persettä ja miksi. Ja mikä on hyvää, mikä on se salaisuus, erinomaisuus, mitä ei ole osattu toteuttaa vielä loppuun tai kertoa ymmärrettävästi asiakkaille. Ei tarvitse pitää kuin muutama luottamuksellinen käytävägallup niin tieto on olemassa, koska se on aina ollut. Se on se mitä yrityksen tulisi tehdä saavuttaakseen jotain parempaa tai enemmän.

Siihen se stoppi tulee. Koska saavuttaakseen sen mitä haluaa, pitää tehdä päätöksiä ja toteuttaa ne. Vaikeita päätöksiä, aina jollekin ikäviä päätöksiä, mutta lukuisille hyviä, yritykselle oikeita, asiakkaille vielä parempia. Sinun pitää johtaa muutosta, inspiroida muutosta. Valita mitä tehdään ja mitä ei tehdä, kenen kanssa ja kenen ei, miten ja milloin. Kommunikoida se kaikki niin tolkullisesti ja kiinnostavasti, että ihmiset haluavat lähteä mukaan tähän missioon, uskoa siihen.

Sinä tiedät, mitä sinun pitää tehdä. Tee se.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.