Laihon klinikka

Tommi Laiho 28.1. 08:47

Tehokkuuden, mittaamisen ja suorittamisen ansassa

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Uusi teknologia ja digitaalisuus ovat muuttaneet markkinoinnin lainanalaisuudet pysyvästi ja perustavanlaisesti. Eikö niin? Jes!

Kaikki ovat liikuttavasti samaa mieltä, päät nyökkäilevät kuin kojelaudan maskotilla. Siksipä mennään uuteen seminaariin oppimaan uusia sanoja, jotka lean-managementin keinoin integroidaan platformiin ja asiakaskokemuspolkuun heti, kun päästään takaisin konttorille, joka toki ei ole enää konttori vaan garden tai kampus tai keidas, missä tarjoillaan erilaisia hedelmäshotteja, koska hyvinvointi, joka ratkeaa sillä, mitä laittaa suuhunsa eikä päähänsä.

Me ollaan niin tätä päivää: äärimmäisen tehokkaita, kaikkea mittaavia, suorittavia koneita.  Jippii, me ollaan koneita!

Meidän markkinointikin on niin ajan hermolla, koska olemme palkanneet influensereita ja community managereita ja tiedämme tasan milloin ja missä asiakas älypuhelimensa kanssa roikkuu, koska se höpsö ei tajua, että sen jokainen liike rekisteröidään ja mitataan.

 Sillä datalla me automatisoimme markkinoinnin ja teemme itsestämme robotteja vahtivia robotteja. Mieletön suoritus, ihan mieletön.

Itse en ole samaa mieltä, ja kasvava joukko alan väkeä eri osoitteista on alkanut pohtimaan samaa. Markkinointi on määritellyt itsensä uudelleen ja sen tekijät elävät joukkohypnoosissa, jossa se on unohtanut sen perimmäisen tarkoituksensa.

Markkinointi, jonka ytimessä on ideat, arvo(kkuus) ja luovuus, ja niiden vaikutus suhteessa ihmisiin, on korvattu insinööritieteellä, tehokkuudella ja näennäisjärjellä suhteessa yksiköihin, vaikka jälkimmäisten pitäisi olla keinoja, apuvälineitä, eikä itse liikeidea.

Se on ymmärrettävää. Ensinnäkin yritykset elävät kovemmassa kilpailussa kuin ikinä. Kilpailijoita ilmaantuu koko ajan milloin mistäkin suunnasta, nyt pitää olla huolissaan Kiinan miljardööreistä. Pitkäjänteisyyttä ei ole, mitään ei rakenneta. Omistajat vaativat tulosta ja tehokkuutta. Nyt. Kärsimättömien omistajien pikavoittoa vaativa agenda tarttuu yrityksen johtoon ja sen toimintaan.

Toiseksi tämän päivän länsimainen ihminen elää kaaoksessa. Hänen kalenterinsa on tukossa, ja hän ei hallitse omaa aikaansa. Hän on hukassa. Koko ajan on pakko suorittaa ja täyttää velvoitteita. Hän on ahdistunut, kärsimätön ja hänen elämälleen ei tunnu löytyvän suuntaa.  

Näiden kahden tarpeen, pikavoiton ja yksilön ahdistuksen, hätähuutoon on tarjottu ratkaisuja: tehokkuus ja mittaaminen. Se kuulostaa lottovoitolta. Meidän yrityksen kaikkia toimintoja voi tehostaa ja mitata. Se on digitaalisesti mahdollista. Jes, ostetaan heti kaksi.

Samaan aikaan yksilölle tarjotaan koko ajan lisää välineitä, tuotteita ja applikaatioita, jotta hän voi mitata ja tehostaa omaan toimintaansa. Yeah, kaksi sellaista mulle.

Jostain syystä yrityksen tulos ja kulttuuri ei parane vaikka se seuraa jo jokaisen asiakkaansa jokaista liikettä. Jostain syystä yksilö ei ole yhtään onnellisempi tai tasapainoisempi, vaikka jokainen hänen ruumiintoimintonsa ja sekunttinsa on mittaroitu. Hmm, miksiköhän?

Yrityksien menestys ei ytimeltään ole tehokkuusasia kuten ei ole ihmisenkään onni. Yrityksen menestys perustuu siihen, että sen brändillä on missio, intohimo, joka tarttuu sen asiakkaisiin ja henkilöstöön. Ihmisen ilo perustuu samaan asiaan, tarkoitukseen, siihen miksi itse kukin on olemassa.

Se mikä on merkityksellistä meille ei ole tehokkuussidonnannaista tai ensisijaisesti mitattavaa. Mieti vaikka nauramista, sen mittaamisessa ei olisi mitään järkeä. Tai seksi, tehokkaasti toteutettu seksi ei kuulosta kiehtovalta. Tai läsnäolo, heti kun se mittaroidaan tai sitä tehostetaan, sen tarkoitus katoaa.

Todellisuus perustuu uskomuksiin. Uskomukset ovat valintoja, ne voi vaihtaa, jos päättää toisin. Markkinointi uskoo nyt tehokkuuteen, äärimmäiseen suorittamiseen ja mitattavuuteen. Näin tekee moni ihminenkin. Käsi sydämellä, tuntuuko sellainen oleminen sinusta hyvältä? Onko se sinusta arvokasta toimintaa tai elämää? Haluatko sinä ja yrityksesi olla vain siksi?

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö