Laihon klinikka

Tommi Laiho 5.2. 10:08

Vahvat naiset, miehet, lapset

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Aihe on miinakenttä, joka räjähtelee parhaillaan joka askeleella ja kaikissa ilmansuunnissa. Vahvuutta määritellään nyt uudelleen.

Numerot ovat helppoja, koska ne ovat yksiselitteisiä. Käsitteet ovat erittäin vaikeita. Jokainen tulkinta on yksilöllinen, omista tulkinnoista lähtöisin. Siksi käsitteistä ajaudutaan väittelyihin ja riitoihin. Keskustelun kannalta se on hyvä, mutta kun jostain tulkinnasta tulee lainomainen, se voi ohjata kulttuuria vinoon.  

Vahvuus on kiinnostanut minua aina. Vähättelen. Ajanut minua aina. Suhde vahvuuteen ja vastaavasti heikkouteen, sen eri muodoissa, on syvällä persoonassani.

Olen mies, aiemmin poika, toisinaan yhä. Käsitykseni vahvuudesta nuorena oli kovuus. Omista tunteista ei saa puhua. Ei saa näyttää pelkoa. Selvitä kuka on vahvin. Hyökkää. Osoita valtaa. Voita. Suojele heikompia. Ole yksin. Se oli minun käsitykseni, vaikka en kyennyt toimimaan sen mukaan, koska olin arka. Mutta sellaista voimaa ihailin.

Uskon, että useimman miehen kuvaus vahvuudesta oli, ja on valitettavasti usein yhäkin, samansuuntainen. Miehen vahvuus on hallintaa, voimaa, menestystä ja kunniaa. Kekkonen meets Kummisetä meets Clint Eastwood. Vahva mies on omnipotentti, kaikkivoipa ja kaikkeen kykenevä.

Se on tietysti harhakuvitelma, sepite, väärä esikuva. Tuo käsite on nyt romahtamassa, koska osa miehistä on omaksunut sen mielivaltaisesti ja tehneet pahaa, eikä sitä enää siedetä.

Naisten voimaantuminen, vahvat naiset, ovat viimeisten vuosien puhutuimpia ja vaikuttavimpia aiheita. Se ei ole enää trendi. Se on voima joka tulee muuttamaan maailman ja sen nykyiset suhteet.

Mutta mihin se maailman muuttaa? Millainen on vahva nainen? Googlatkaapa huviksenne mitä termin takaa löytyy.

Ihan keskeistä saattaisi olla, että naiset luovat aivan uuden sisällön käsitteelle ”vahva nainen”. Tai jopa vaihtaisivat koko määreen johonkin osuvampaan, parempaan. Viitteitä siitäkin on, ainakin televisioiduissa juhlapuheissa.

Kun ulostuloja nyt seuraa, näyttää usein, että vahvoja naisia kuvataan kuten aiemmin kuvattiin vahvoja miehiä.

Paholainen pukeutuu Pradaan elokuvan Anna Wintour on kuin Wall Streetin elokuvan Gekko. Ilkeä ja itsekäs kusipää. Sukupuolielin on vain toinen, kaikki muu samaa. Populaarikulttuurissa vahvojen naisten tuleminen on tarkoittanut että Superman on nyt Wonder woman.  Nuoren naispoptähden brändääminen lähtee usein vaatteiden vähentämisestä. Kuvasto on samaa kuin ennen vaikka lauletaan itsenäistymisestä. Joku voi sanoa, että ”ne nyt vaan on musiikkia, leffoja ja sarjoja”. Kulttuuri heijastaa kuitenkin yhteiskunnan arvoja, asenteita, tilaa ja toiveita. Se vaikuttaa meidän käsitykseen itsestämme.

Olen elänyt koko ikäni naisten kanssa. Molemmat tyttäreni ovat kasvattaneet enemmän minua kuin minä heitä. Heidän ansiostaan opin paremmin ilmaisemaan tunteita, empatiaa ja rakkautta. Koko olemassaolollani toivon heistä tulevan onnellisia, omilla aivoilla ajattelevia. Ainoa kasvatuksellinen ohjenuorani on ollut kannustaminen ja huumori.

Olen kuitenkin kykenemätön kertomaan heille ketä heidän tulisi ihailla tai seurata. Seuraan sitä mitä naiseudelta tänään vaaditaan. Vahvan naisen profiili on lista täydellisen ihmisen mittoja. Jos se aiemmin koski ulkokuorta, nyt se koskee koko minuutta. Tavoitteet tuntuvat olevan vääristyneitä ja mahdottomia, jotka tekevät tavoittelijoista onnettomia. Aivan kuten miehisyyden kuva teki monelle miehille.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö