Retkeily ja kansallispuistot ovat nyt pop. Viime vuonna käynnit Suomen kansallispuistoissa nousivat 3,2 miljoonaan. Vielä vuonna 2014 mentiin 2,3 miljoonassa, joten kasvu on ollut kovaa. Yhteensä Metsähallituksen hoitamilla valtion suojelualueilla käytiin viime vuonna miltei 6,9 miljoonaa kertaa.

Se on hieno juttu. Tästä on seurannut entistä enemmän hyvää oloa ja ulkoilemisen riemua, punaisia poskia, luonnon monimuotoisuuteen tutustumista ja rahaa paikallisten palveluiden pitäjille – sekä Instagram-kuvia, joissa ruska räiskyy ja sielu lepää, #ulkonaperillä #suomenluonto #elämääulkona.

Valitettavasti suosion mukana myös tympeät lieveilmiöt kuten roskaaminen ja laiton tulenpito ovat yleistyneet. Retkeilyetikettikin voi unohtua, ja vaikkapa autiotupia vallataan porukalla muistamatta, että uusille tulijoille pitäisi järjestää tilaa.

Osin kyse on siitä, että ongelmat tulevat aiempaa useammin esille, koska ihmiset jakavat kuvia törttöilystä somessa. Näin yksittäisistä roskaamistapauksista voivat kuulla tosi monet, kun ennen niihin törmäsi vain muutama retkeilijä. Kyse ei kuitenkaan ole vain tästä, ja lieveilmiöiden uskotaan oikeasti lisääntyneen.

Töppäilyt johtuvat osin tietämättömyydestä, lähteehän moni nyt retkeilemään ensimmäistä kertaa, mutta myös välinpitämättömyydestä. Olisi hyvä muistaa, että kansallispuistot ovat tarkoitettu ensisijaisesti luonnonsuojeluun, eivät meille kävijöille.

Mitä tehdä?

Lähtökohta tietysti on, että kansallispuistojen palvelujen pitää olla kunnossa. Jos luvallisia, kunnon nuotiopaikkoja ei ole, tulia tehdään helpommin minne sattuu.

Kansallispuistojen käytössäännöistä kerrotaan luontoon.fi-sivustolla, ja kansallispuistojen Facebook-sivut muistuttelevat vastuullisesta retkeilystä asiakaspalvelun rinnalla. Lisäksi esimerkiksi retkeilyaiheiset verkkosivustot pitävät asiaa esillä. On kuitenkin hyvä kysymys, minkä verran nämä tavoittavat niitä, joille retkeily on uutta ja jotka muistutuksia kaipaavat.

Tuntuu selvältä, että viestintää aiheesta tarvitaan lisää. Metsähallitus suunnitteleekin uutta retkeilyetikettikampanjaa, jossa pyritään käyttämään uusia kanavia ja keinoja mahdollisimman monen kävijän tavoittamiseksi.

Sitä odotellessa, ja muutenkin, laitan toivoani somen osin somen varaan – onhan sillä ollut varmasti iso rooli ihmisten houkuttelemisessa metsään. Entä jos entistä useampi meistä kävijöistä lisäisi jo nyt hashtag-riviin #roskatkotiin #tulivaintulipaikalle #volavähemmälle tai muuta vastaavaa, vaikka oman, nokkelamman version?

Lue lisää: Kansallispuistot ovat ulkomaisten turistien suosiossa – Lonely Planetin suositus lisäsi kiinnostusta Suomea kohtaan