Urheilun suurkisat tuovat muun maailman aina hetkeksi kylään. Hienosyiset kulttuurisukellukset rajautuvat television välityksellä kuitenkin lähinnä fanimuodin arvioimiseen ja torvien sävelmaiseman hämmästelyyn. Syvemmän katsauksen nykymenoon ja tulevaisuuteen saakin tutustumalla kentänreunusmainonnan kummallisiin vieraisiin.

Adidas, Visa, Sony ja McDonald´s ovat toki siellä nytkin, mutta muuttuvasta maailmasta kertovat kisoihin panostavat – suomalaisittain - tuntemattomat yritykset, joilla on varaa ja halua mainostaa kisoista suurimmassa valtavasta hukkakontaktien määrästä huolimatta. Vai kuinka kauan ne ovat hukkakontakteja?

Pikaopas Etelä-Afrikan kisojen kentänreunamainontaan:

Mahindra Satyam

Etelä-Afrikan kisat eivät runs by SAP, vaan kisojen virallinen IT-järjestelmätoimittaja on Mahindra Satyam, New Yorkin pörssissä noteerattu konsulttijättiläinen. Monelle eurooppalaiselle tuntematon emokolossi Mahindra Group pyörittää Mumbaista käsin 6,5 miljardin kokoista liiketoimintaa tarjoten tuotteitaan niin armeijoille kuin sairaaloillekin. Intiassa Mahindra on jokapäiväinen näky, jonka Hondan kanssa perustettu kaksipyöräisiä tekevä yhteisyritys pitää maailman suurimman demokratian arjen rattaat kirjaimellisesti liikkeellä. Nimi mieleen.

Seara

Liha-alan yritys nousi vuonna 2000 Brasilian suurimmaksi porsaanlihan viejäksi, mutta tunnetaan monessa maassa etenkin kananugeteistaan. Yli 20 000 työntekijän yritys toimii yli 23 eri maassa ympäri maailman. Brassien maajoukkueen virallinen tukija.

MTN

Se ei ole tapahtuma eikä mikään, jolla ei ole teleoperaattoria partnerinaan. Etelä-Afrikan MM-kisojen virallinen telko MTN luottaa mainonnassaan vuvuzeloihin ja kertoo olevansa kaikkien afrikkalaisten puolella. Väitteellä on myös pohjaa, toimiihan Afrikan mestareiden liigan pääsponsori isäntämaan lisäksi muun muassa Kongossa, Botswanassa, Norsunluurannikolla ja Ruandassa. Iso peluri myös Iranissa ja Afganistanissa. Solmi ison sponsorisopimuksen Manchester Unitedin kanssa maaliskuussa.

Yingli Solar

Kiinan uuden aallon energiantuotannon suurin nimi Yingli Solar keikkuu niin Deloitten kuin Ernst & Youngin suosittelulistojen kärjessä. Aurinkoenergialla rikastuva yritys on aurinkokennoja hamuavassa Kaliforniassa markkinaykkönen ja listattiin kolme vuotta sitten New Yorkin pörssiin. Etelä-Afrikan kisojen jättimäisen markkinointipanostuksen arvioidaan enteilevän isompaa jalkautumista Euroopan markkinoille.

Bongaa myös nämä:

Aggreko – skottilainen generaattoreita ja ilmastointijärjestelmiä vuokraava yritys.

Prasa – Etelä-Afrikan VR.

FNB – lyhenne sanoista First National Bank. Etelä-Afrikan vanhin pankki perustettiin vuonna 1838 suuren lampaanvillahypen ollessa kuumimmillaan.

NeoAfrica – liikkeenjohdon konsulttifirma järjestää myös yritystapahtumia, julkaisee glossyä aikakauslehteä, vuokraa limousineja, tarjoaa concierce- ja turvapalveluita, sekä omaa luottokorttiaan. Slogan ”Revolutionising Africa” kertoo omaa kieltään reippaasta tekemisen asenteesta.

Eikä unohdeta näitä muita jännittäviä urheilusponsoreita

Quam

Suomalaisen urheilusponsoroinnin kuohkein tarina. Sonera ja espanjalainen Telefonica esilanseerasivat vuosituhannen alussa Saksaan QUAM -mobiilioperaattorin, jonka keulakuvana oli mäkihyppääjä Sven Hannawald. Ainoana mäkihyppääjänä yksissä mittelöissä kaikki neljä Keski-Euroopan mäkiviikon osakilpailua voittaneen Hannawaldin kypärä oli kaikkein aikojen talviurheilun mainospaikoista 350 000 euron kausihinnallaan. Häntä ei luonnollisestikaan haitannut mainostaa asiaa jota ei varsinaisesti ollut olemassakaan.

Hannawald paloi loppuun ja lopetti uransa vuonna 2005 kolme vuotta Soneran Saksasta vetäytymisen jälkeen. Sonera alaskirjasi Quam -seikkailustaan 3 863 miljoonan euron tappiot.

Veikkaus

Kaudella 1994 – 1995 Veikkauksella oli pulleassa sponssisalkussaan niin huippukunnossa ollut Jokerit kuin Kiasman ARS-95 –näyttelykin. Veikkaus luotti yllättävään brändikohtaamiseen ja päätti käyttää Jokereiden pelipaidasta heille varatun mainostilan itsensä mainostamisen sijaan ARS-95 –näyttelyn eduksi. Urheilun ja taiteen yhdistäminen herätti huiman määrän myönteistä PR-hyrinää ulkomailla saakka.

Urheilulehti

HJK:laiset ovat syyttäneet Urheilulehteä peräti ajojahdista HJK:ta kohtaan, jonka kotikentän reunaa erimielipidelehden mainokset koristavat. Isänmurhayritysten yrityksen kohteeksi joutunut Olli-Pekka Lyytikäinen on hoitanut hienosti haastavan kaksoisroolinsa sekä sponsoroitavan joukkueen, että sitä sponsoroivan median kaksoisomistajana.

Hyötykolmio

Netin huumorikuvapankkien vakioaineistoa on lentopallojoukkue Pihtiputaan Plokin naisjoukkueen housujen etumuksessa oleva viitasaarelaisen kierrätysyritys Hyötykolmion tekstimainos.

Elämä on parasta huumetta

Jääkiekkoilija Jere Karalahti kärähti 1996 useamman vuoden kestäneestä huumausaineiden käytöstä ja jäi samalla suomalaisen urheilusponsoroinnin historiaan. Käry oli yhteistyökumppaneista lienee suurin yllätys Elämä on parasta huumetta ry:lle, jonka logoa hän kantoi pelipaidassaan osoituksena mallikelpoisesta ja samaistumiskelpoisesta otteesta elämään.

Osuuspankki

80-luvun puolivälissä Suomen jääkiekkoliiton pääsponsorina oli kaupunkeihin laajentumisen aloittanut Osuuspankki. Osana isoa yhteistyösopimusta oli myös lätkämainonnan kuningaspaikka, Leijonien pelipaita.

Tuohon aikaan maajoukkuepaita oli melkoisen epäesteettinen logopotpuri ja Osuuspankki oivalsi hyödyntää asian varsin kekseliäällä tavalla. Pankin markkinointipäällikkö, suomalaisen urheilusponsoroinnin edelläkävijäksi kutsuttu Yrjö Jäntti päätti käyttää sponssipaikan jättämällä sen käyttämättä. Logottoman sponssauksen tueksi tehtiin iso ja monikanavainen kampanja teemalla ”Osuuspankki puhdisti Leijonapaidan”. Ratkaisu herätti kosolti sympatiaa räikeisiin sotasopiin kyllästyneissä penkkiurheilupiireissä.

Kirjoittaja on Toinen Helsingin luova johtaja ja jalkapallojoukkue Geishan Pallon valmentaja.

Lue kaikki vierasblogit osoitteesta http://www.marmai.fi/blogit/vierasblogi/.