Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen valitteli blogissaan, ettei Cannes Lions kiinnosta suomalaisia markkinointijohtajia ja haluan kertoa miksi.

Syy kotimaisten markkinointijohtajien pienelle osallistujamäärälle on niin raadollinen kuin raha. Lionsin järjettömän kalliit passit ja majoitukset ovat tehneet sen, että Cannesissa on nähty vain niitä brändien edustajia, jotka oma toimisto tai mediatalo on sinne kustantanut.

Kuvittele itsesi perustelemassa esimiehellesi, miksi juhannusta edeltävä viikko Ranskan Rivieralla on hyvä investointi yrityksen tulevaisuuteen. Esimiehen näkökulmasta saattaa tuntua, että mainosfestivaalia edullisempiakin paikkoja löytyy insipiraation ja osaamisen hakemiseen.

Tänä vuonna tilanne on kuitenkin toisin, sillä auttaaksemme markkinointijohtajia pääsemään osaksi Cannesin luovuuden puuskaa rakensimme Mainostajien Liitossa kansainvälisten kumppaniemme kanssa viikonmittaisen maksuttoman ohjelman.

Tästä ohjelmasta pääsee nauttimaan ilman kallista passia. Vuokrasimme ison asunnon Antibesin satamasta, neuvoimme hyödyntämään parhaat lentotarjoukset ja sovimme koko viikoksi toinen toistaan mielenkiintoisempaa ohjelmaa. Ohjelmassa on Sir Martin Sorrell in, David Shingy n ja maailman johtavien brändien esityksiä sekä mahdollisuuksia work shop tapaamisiin maailman johtavien tekijöiden kanssa eli ohjelman taso on korkea.

Tapaamme torstaina jopa Cannesin kaupunginjohtajan. On ihan eri asia perustella muutaman sadan euron koulutuspaketti esimiehelleen kuin tuhansien eurojen Cannes passi ja siksi rakenna itse Cannes -pakettimme toimi.

Tänä vuonna ohjelmaamme osallistuu toistakymmentä markkinointijohtajaa Suomesta, joille osalle tämä on ensimmäinen kerta. Älä Anssi vielä siis heitä toivoasi, sillä lisää suomalaista markkinointijohtoa saapuu alkuviikosta Cannesiin.

Kirjoittaja on Mainostajien Liiton toimitusjohtaja.