Mainostajien blogi

Tomi Pyyhtiä 17.4. 13:49

Amazon tulee – miten pärjätä kovenevassa verkkokauppakisassa?

Tomi Pyyhtiä on web-analytiikkatiimin vetäjä Keskossa.

Verkkokaupat pitää laittaa kuntoon ennen kuin on liian myöhäistä.

Amazonin rantautumisesta Pohjoismaihin on ollut puheita lähiaikoina mediassa. Ruotsiin Amazon rakentaa jo logistiikkakeskusta. Ilmeisesti seuraavaksi on tarkoitus tulla Tanskaan ja Suomeen. Kyseessä ei ole vuosien päästä tapahtuva asia. Eri arvioiden mukaan Amazon nähdään Suomessa jo loppuvuonna tai ensi vuoden alkupuolella

Viimeistään nyt on aika laittaa asiat kuntoon omissa verkkokaupoissa, jotta pärjäämme Amazonia vastaan koventuvassa kilpailussa.

Mitä pitää huomioida, jotta voi selvitä kovassa kilpailussa? Alla yhdeksän ydinasiaa, jotka ainakin pitää laittaa kuntoon:

1. Tuotteistus ja hinnoittelu

Tuotevalikoiman pitää vastata asiakkaan tarpeisiin. Selvitä, mitä oman verkkokauppasi nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat aidosti tarvitsevat. Hinta–laatusuhde on keskeinen kilpailutekijä. Varmista siis, että tuotteiden hinnat ovat aidosti kilpailukykyiset. Muista, että ilmainen toimitus on myös kilpailuetu.

2. Kehitys: Front-end, Back-end, järjestelmät

Varmista riittävät kehitysbudjetit, jotta verkkokauppaa voidaan kehittää analytiikan avulla. Ilman riittäviä kehitysbudjetteja analytiikan tuottamat kehitysideat eivät pääse backlogilta tuotantoon.

3. Haku

Verkkokaupassa sisäinen haku on keskeisessä roolissa – sen pitää olla kunnossa ja tuotteiden pitää löytyä helposti. Lisäksi tuotetietojen pitää olla tarpeeksi informatiivisia ja selkeitä. Selvitä, mitä tuotteita haetaan eniten ja aloita haun parantaminen niistä.

4. UX/Design

Helppokäyttöisyys ja hyvä sivuston käyttökokemus määrittää parhaimmillaan sen, palaako käyttäjä uudestaan ostamaan vai siirtyykö hän kilpailevaan verkkokauppaan. Jos sivustolla kävijä joutuu liikaa miettimään, miten sitä käytetään tai käyttö ei ole helppoa ja loogista, ollaan hataralla pohjalla.

5. Optimointi

Väitän, että suurimmassa osassa suomalaisia verkkokauppoja konversioissa on kehitettävää verrattuna kansainväliseen benchmarkkiin. Rakenna siis konversio-optimoinnin prosessi, jonka avulla konversioiden jatkuva kehitys taataan ja konversioprosentit saadaan lähemmäs kansainvälistä benchmarkkia.

6. Markkinointi

Kun sivusto, sisältö ja käyttökokemus ovat kunnossa, sekä konversio-optimointi hallussa, voidaan verkkokauppoihin ajaa laatuliikennettä markkinoinnilla:

  1. Rakenna verkkokauppojen brändiä/tunnettuutta. Muista pitää viesti selkeänä, mieleen jäävänä ja kertoa mitä hyötyä potentiaaliselle ostajalle sinun verkkokaupastasi on aidosti.
  2. Aja taktisella markkinoinnilla laatuliikennettä verkkokauppoihin muun muassa SEM/SEO, ohjelmallinen, CPA, display, s-posti. Muista pitää CTA:t selkeänä ja sivuston landing pagien sisällöt mainonnan sisältöihin relevantteina.

7. Analytiikka ja tutkimukset

Tiedolla johtaminen on keskeistä. Hyödynnä siis data kaikessa strategisessa ja operatiivisessa päätöksenteossa. Kytke data osaksi kaikkea, mittaa tavoitteita ja tee muutoksia verkkokauppaan sekä markkinointiin tiedon pohjalta.

8. Asiakaspalvelu

Varmista, että asiakasta palvellaan kaikissa kanavissa laadukkaasti ja nopeasti. Asiakas ei halua odottaa vaan vaatii vastauksen mahdollisimman nopeasti kysymyksiinsä.

9. Logistiikka

Muista, että toimitusnopeus on tärkeä kilpailutekijä. Jo saman päivän aikana tapahtuma toimitus on nykyaikaa, ostajat eivät halua odotella montaa päivää ostamiansa tuotteita.

Nyt on siis viimeistään aika tehdä oikeita asioita ja laittaa omat verkkokaupat iskukuntoon, ennen kuin on liian myöhäistä!

Kirjoittaja Tomi Pyyhtiä on Web-analytiikkatiimin päällikkö Keskolla.