Ensimmäiset 24 tuntia Cannesissa takana, ja olo on jo nyt sellainen, että eiköhän tässä viikon aikana ehdi saada inspiraatioähkyn ja vetää verkostoitumisöverit. Cannes on super intensiivinen ja saa helposti ensikertalaisen pään pyörälle. Kaikkea kiinnostavaa tapahtuu koko ajan, ja FOMO:n vaara on alati läsnä.

Viime kerrasta viisastuneena, paikasta toiseen poukkoilun ja Haluan nähdä kaiken -sekoilun sijaan ajattelin ottaa (tai ainakin yrittää ottaa) reilusti iisimmin festaritarjonnan suhteen. Ja tätä suosittelen ihan kaikille nuorille ja miksei vanhemmillekin leijonille. Kannustan kuitenkin pyörimään festarimeiningeissä mahdollisuuksien mukaan kisailun ohella. Tilaisuus on kuitenkin sen verran ainutlaatuinen.

Mitä odotan Cannesilta? Jotain uutta. Uutta ajateltavaa, teknologiaa, uusia näkökulmia ja tyyppejä, uudenlaista luovuutta. Tämän takia ajattelinkin noukkia puhujaportfoliosta ainakin yhden aiheen, josta en tiedä mitään, ja jotain, joka ei lähtökohtaisesti tunnu kiinnostavan ollenkaan. Cannes tarjoaa hyvän mahdollisuuden laajentaa näkökenttäänsä – jos ei valitse pelkästään niitä kaikkein ilmeisimpiä vaihtoehtoja.

Ja miten sitten itse kisa? Sitä odotan innostuneen jännittyneenä. Young Lions on itsensä haastamista kansainvälisessä ympäristössä parhaimmillaan. On ihanaa, miten hyvä fiilis ja yhteishenki junnukisaajien välillä on. Kaikki ollaan samassa veneessä jännittämässä ja tekemässä markkinoinnin pieniä urotekoja 24 tunnissa.

Kilpailu on kuin yksi mainostoimistoviikko puristettuna yhteen vuorokauteen. Siinä oppii niin ajankäyttöä, paineensietokykyä ja pääsee treenaamaa asiakkaan, tai tässä tapauksessa tuomariston hurmaamista.

Kokemus on intensiivisyydessään ainutlaatuinen ja monelta osaa opettava. Pääsee mittelemään isolle stagelle, kansainväliseen ympäristöön, ja laittamaan itsensä tiukille.

Kirjoittaja on Bob the Robotin suunnittelija, joka osallistuu kolllegansa Kirsi Pyrhösen kanssa Young Lions -kilpailuun Digital-sarjassa.